تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,311 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,391 |
بررسی و تحلیل آموزش الفبا در کتاب های قرآن و فارسی اول دبستان به شیوه افقی و موازی | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
دوره 2، شماره 3، فروردین 1398، صفحه 133-151 اصل مقاله (2.08 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/qej.2019.3428 | ||
نویسندگان | ||
احمد هدایت پناه شالدهی1؛ مرضیه هدایت پناه شالدهی1؛ بدریه هدایت پناه شالدهی2 | ||
1مدرس دانشگاه فنی و حرفه ای دکتر معین رشت | ||
2کارشناس اداره کل آموزش و پرورش گیلان | ||
تاریخ دریافت: 08 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این نوشتار، بررسی و تحلیل سازماندهی افقی آموزش الفبا به شیوه موازی در کتاب های قرآن و فارسی اول دبستان، براساس برنامه ریزی محتوای درسی به روش تحلیل محتواست. نمونه و حجم جامعه آماری، 90 صفحه کتاب فارسی و 70 صفحه کتاب قرآن اول ابتدایی است. تحلیل با استفاده از آمار توصیفی بر روی درس های هفت گانه کتاب قرآن و درس های 22 گانه فارسی اول به شیوه موازی سازی افقی به صورت کمی صورت گرفته است. اسامی و شکل های بیشتر حرکات و حروف شبیه هم هستند و به صورت موازی در آموزش الفبای قرآنی و فارسی نقش دارند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که کتاب قرآن اول ابتدایی، به طور میانگین 5.3 هفته در معرفی صداها و 5.5 هفته در تدریس رسمی آن ها نسبت به کتاب فارسی اول دبستان دیرتر اقدام می کند و هماهنگی برقرار است، اما در سایر امور برنامه ریزی درسی، هماهنگی برقرار نیست. واژه قرآن در کتاب فارسی اول در نگاره 6 در هفته سوم مهرماه بیان شده و معرفی قرآن در درس 15 در صفحه 78 آن انجام می شود؛ در حالی که همان دانش آموزان به موازات کتاب فارسی، کتاب مستقلی به نام قرآن دارند که تدریس آن از همان ابتدای مهر آغاز می شود. هماهنگی کامل در تدوین و ارایه محتوا بین دو کتاب فارسی و قرآن اول دبستان مشاهده نمی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ قرآن کریم؛ آموزش الفبا؛ اول ابتدایی؛ موازی سازی افقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |