تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,278,511 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,670,978 |
راهکارهای کنترل خشم از منظر قرآن و حدیث؛ با تأکید بر حرفه معلمی | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/qej.2024.15231.1014 | ||
نویسندگان | ||
جواد حجتی پور1؛ محسن رفیعی* 2 | ||
1دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیت الله طالقانی، قم ، ایران | ||
2گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان – تهران – ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
مسأله خشم، از برجسته مسائلی است که از دیرباز، مورد توجه اندیشمندان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت بوده است. ابراز خشم در حرفه معلمی میتواند عامل بسیاری از آسیبهای روحی و جسمی برای معلم و دانشآموز باشد. آموزههای اسلام - به تفصیل - راهکارهایی مفید جهت کنترل و درمان خشم ارائه داده است که میتواند مورد بهرهمندی معلمان قرار گیرد. این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی انجام شده، بر آن بوده است که با بررسی آموزههای قرآن و حدیث، راهکارهای کنترل و درمان خشم را در حرفه معلمی، از منظر قرآن و حدیث تبیین و تشریح نماید. یافتههای پژوهش، نشان داد که راهکارهای کنترل خشم را میتوان در دو دسته خاص و عام قرار داد. راهکارهای خاص، مربوط به موقعیتهای خشمبرانگیز در حرفه معلمی است. راهکارهای عام، مربوط به کنترل خشم در عموم افراد، حرفهها و در موقعیتهای گوناگون خشمبرانگیز میشود؛ که معلمان نیز میتوانند از این مهارتها جهت کنترل خشم در کلاس بهرهمند گردند. برهمین اساس، ضرورت دارد تا معلمان این راهکارها را فراگرفته، با بکارگیری آن در موقعیت مناسب، مانع بسیاری از آسیب-های ناشی از خشم در حرفه معلمی شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
خشم؛ کنترل خشم؛ معلم؛ حرفه معلمی؛ قرآن و حدیث | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 |