تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,189 |
عوامل و راهبردهای موثر در آموزش درس جغرافیا | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 18، اسفند 1402، صفحه 59-68 اصل مقاله (526.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.15840.1188 | ||
نویسندگان | ||
زینب دولتشاهی* 1؛ میثم طولابی نژاد2 | ||
1جغرافیای طبیعی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دکتری آب و هواشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 01 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
در این تحقیق راهبردهای تدریس موثر در آموزش جغرافیا مورد واکاوی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد و از نظر روش انجام نیز توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری جمعی از معلمان جغرافیا بوده که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ۵۰ نمونه انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل و پاسخگویی به سوال پژوهش از آزمون رتبه ای نا محدود اکتشافی(روش جوهانسون) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تدریس میدانی جغرافیا، آموزشهای چند رسانهای دانش آموزان، آشنایی با راهبردهای تدریس جدید جغرافیا، استفاده از وسایل کمک آموزشی و فن آوری، استفاده از مدل هوش مصنوعی در آموزش محیطی جغرافیا، استفاده از روش مشارکتی در تدریس و افزایش حقوق و ظرفیت معلمان از راهبردهای کلیدی و مهم در آموزش جغرافیا با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از راهبردهای تدریس جدیدی نیز برای آموزش دانشآموزان لازم و ضروری است. در علم جغرافیا نیز استفاده معلمان از راهبردهای جدید و به روز میتواند به آموزش بهتر جغرافیا کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل؛ راهبردها؛ تدریس؛ آموزش؛ جغرافیا؛ روش جوهانسون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors and strategies effective in geography lessons education | ||
نویسندگان [English] | ||
zeynab dolatshahi1؛ meysam toulabi nejad2 | ||
1Faculty of Geography, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2PhD in climatology, Faculty of Geography, Kharazmi University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In this study, effective teaching strategies have been analyzed. The present study is applied in terms of purpose and is also descriptive-analytical. The statistical population was a number of geographical teachers who were selected using targeted sampling method. An unlimited exploration test (Johansson method) was used to analyze and answer the research question. The results showed that field teaching of geography, student multimedia education, familiarity with new geography teaching strategies, use of educational and technology aids, use of artificial intelligence in geographical environmental education, use of participatory teaching and teaching method Increasing the salaries and capacity of teachers from key and important strategies in geographical education Due to the advancement of information and communication technology, the use of new teaching strategies is also essential to the education of students. In geography, the use of teachers from new and up -to -date strategies can help better teach geography. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Factors Strategies", " Teaching", " Geography", " Education", " Johansson method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 50 |