
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
توسعه چارچوب ارزیابی شایستگیها در حرفه آموزگاری: کاربست رویکرد آمیخته | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 30، اسفند 1402، صفحه 1-25 اصل مقاله (925.65 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.15451.1573 | ||
نویسندگان | ||
مهدی قربانخانی1؛ کیوان صالحی* 2؛ ابراهیم خدایی3؛ علی مقدم زاده4؛ مرضیه دهقانی4 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار دانشگاه تهران | ||
4دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کیفیت نظام سنجش و گزینش معلمان، راهبردیترین عنصر در موفقیت یا شکست نظامهای آموزشی است. سنجش و گزینش معلمان ارزش آفرین، تصادفی بدست نمیآید و تابعی از مجموعه عوامل و ابعاد چندگانه، چندسطحی، اقتضایی و یکپارچه است. هدف این مطالعه در مرحله اول، توسعه چارچوب شایستگیهای ضروری برای سنجش و گزینش پیش از ورود به حرفه آموزگاری و در مرحله دوم تعیین ترتیب اهمیت آنها بود. روش: بدین منظور از طرح آمیخته از نوع اکتشافی استفاده شد. بخش کیفی با استفاده از روش نظریه برخاسته از دادهها، در سطح نظمدهی مفهومی اجرا شد. شرکتکنندگان با استفاده از راهبرد ملاکی، از میان معلمان باتجربه و متخصصان موضوعی انتخاب شده و پس از 14 مصاحبه اشباع دادهها حاصل شد. دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و با کدگذاری باز، تحلیل شد. پس از دستهبندی یافتههای مرحله قبل با مراجعه به کارشناسان در قالب مراحل فن دیمتل، براساس مقایسههای زوجی، میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هریک از ملاکها محاسبه شد. یافتهها: تحلیل دادههای بخش کیفی به شناسایی هشت عامل شامل دانش شناختی، دانش فراشناختی، توانش شناختی، توانش فراشناختی، بینش هویتی، بینش اجتماعی، منش فردی و منش میانفردی منجر شد. یافتههای بخش کمّی بیانگر آن بود که 3 عامل اول بهترتیب میزان تأثیرگذاری شامل توانش فراشناختی، بینش اجتماعی و منش میانفردی است. نتیجهگیری: نتایج بیانگر گسترهوسیع شایستگیهای ضروری برای حرفه آموزگاری است و ضرورت تدوین سازوکاری علمی، شواهدمحور و یکپارچه برای سنجش دقیق چنین ویژگیهایی پیش از ورود به حرفه آموزگاری آشکار است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی و گزینش معلم؛ معلم اثربخش؛ معلم ارزشآفرین؛ شایستگی معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of a Competency Assessment Framework in Teaching Profession: Applying a Mixed Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Ghorbankhani1؛ Keyvan Salehi2؛ Ebrahim Khodaie3؛ Ali Moghadamzadeh4؛ Marziyhe Dehghani4 | ||
1PhD Student, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Associate professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Associate professor, University of Tehran | ||
4Assistant Professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The quality of teacher assessment and selection system is the most strategic element in the success or failure of educational systems. Assessment and selection of value-creating teachers is not achieved by chance and is a function of a set of multiple, multi-level, contingent and integrated factors and dimensions. The first goal of this study was to identify the framework of essential competencies for assessment and selection before entering the teaching profession, and the second phase was to determine the order of importance of these competencies. To answer the research questions, an exploratory sequential mixed-methods design was used. The qualitative part was conducted at the level of conceptual ordering using Grounded Theory method. Participants were chosen from among experienced teachers and subject experts using criterion sampling, and data saturation was achieved after 14 interviews. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed with open coding. After categorizing the findings of the previous phase, with reference to experts and applying the DEMATEL technique stages as one of the methods of group decision-making based on pairwise comparisons, the influence and impact of each criterion were calculated. After analyzing the data in the qualitative phase, 8 factors were identified, including cognitive knowledge, metacognitive knowledge, cognitive ability, metacognitive ability, identity insight, social insight, personal disposition, and interpersonal disposition. The findings of the quantitative phase indicated that the first three factors in order of influence include metacognitive ability, social insight, and interpersonal disposition. The results indicate a wide range of essential competencies required for the teaching profession and highlight the necessity of devising a scientific, evidence-based, and integrated mechanism for accurately assessing such characteristics before entering the teaching profession. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher assessment and selection, effective teacher, value-creating teachers, teacher competencies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |