تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,634 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,111 |
شاخصههای اجتماعی معلم انقلابی از دیدگاه آیات و روایات | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
دوره 4، شماره 7، شهریور 1400، صفحه 55-76 اصل مقاله (2.74 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/qej.2021.3501 | ||
نویسندگان | ||
معصومه شریفی1؛ محسن رفیعی2؛ صدیقه حجتی نجف آبادی3 | ||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان استان قم، پردیس حضرت معصومه علیه السلام | ||
2استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیت الله طالقانی(ره)، قم، ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه فرهنگیان قم، پردیس آیت الله طالقانی | ||
تاریخ دریافت: 28 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 28 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
ویژگیهای معلم عموما و معلم انقلابی خصوصا از مسائلی است که از دیرباز، مورد توجه اندیشمندان بوده است. هدف از نگارش این پژوهش، بررسی شاخصه های اجتماعی معلم انقلابی که از دیدگاه آیات و روایات است. گردآوری اطلاعات در این نوشتار به شیوه ی کتابخانهای و با ابزار فیش بوده که پردازش دادهها با روش توصیفی ـ تحلیلی به سامان رسیده است. از برجستهترین یافتههای پژوهش، این است که مؤلفههای اجتماعی مربیان انقلابی در قرآن کریم و روایات معصومین: امر به معروف و نهی از منکر، روحیه جهادی، اهل مشورت بودن، عدالت محوری، هدایتگری، وحدت طلبی، نصیحت پذیری و نصیحت گری، عدم درخواست اجر و مزد از غیر خدا، بهرهگیری به جا و قوی از استدلال، بینش و بصیرت است. جایگاه معلم در تربیت نسل انقلابی آینده، منوط به تصدی معلم با ویژگیهای مناسب از جمله ویژگی انقلابیگری است. راههای دستیابی به هر یک از مؤلفههای یاد شده، پژوهشی مستقل میطلبد. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم انقلابی؛ شاخصه هاصی اجتماعی؛ قرآن کریم؛ روایت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |