تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,004 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,274,375 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,002 |
تاثیر مواد کمک درسی بر یادگیری زبان انگلیسی و مفهوم سازی فرهنگی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.3516 | ||
نویسندگان | ||
سعید رحیمی پور* 1؛ زینب طولابی2 | ||
1مدیر گروه پردیس شهید مدرس ایلام | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه ایلام | ||
تاریخ دریافت: 30 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 24 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 31 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
مسئله تدریس موثر زبان انگلیسی همواره مورد توجه زبانشناسان و روانشناسان بوده است. در مدارس ایران بهکارگیری ژانرهای گوناگون به عنوان مواد آموزشی کمکی همراه کتاب رسمی انگلیسی اخیراً جذابیت فوقالعادهای به دست آوردهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مواد کمک آموزشی بر یادگیری زبان انگلیسی ومفهوم سازی فرهنگی در دانش آموزان انجام شده است. روش تحقیق طرح شبه آزمایشی و به شیوه پیش و پس آزمون چند گروهی در بین دانش آموزان شهر ایلام انجام شد. نمونه آماری شامل 8 کلاس( 4 کلاس پسر و 4 کلاس دختر ) می باشد که برای هر جنسیت 3 گروه آزمایشی(متون تاریخی، ادبی و خبری) و یک گروه کنترل که هر گروه داری 15 دانش آموز و جمعا120 دانش آموز در این تحقیق شرکت کردند. ابزار تحقیق آزمون های پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی و آزمون محقق ساخته مفهوم سازی فرهنگی است که روایی و پایایی ان مورد تایید خبرگان و متخصصان حوزه مربوط قرار گرفته است .با استفاده از نرم افزار spss و از طریق آزمون تحلیل واریانس دادهای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که از میان متون کمک درسی، متون تاریخی در یادگیری و عملکرد در آزمون پایانی بیشترین تاثیر را دارد و از حیث تاثیرگذاری در مفهوم سازی فرهنگی، متون ادبی در شکلگیری مهارت مفهومسازی فرهنگی بیشترین تاثیر را دارد. بنابر این نتیجه گرفته می شود که به منظور تقویت مفهوم سازی فرهنگی در بین دانش اموزان ، معلمان به استفاده از متون ادبی توجه و تاکید کنند | ||
کلیدواژهها | ||
متون کمک درسی؛ مفهومسازی فرهنگی؛ یادگیری زبان انگلیسی؛ دانشآموزان دبیرستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Supplementary Textbooks on Students' English Language Learning and Cultural Conceptualization | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Rahimipour1؛ Zeinab Tollabi2 | ||
1Farhangian University, Ilam | ||
2Ilam University Faculty Memeber | ||
چکیده [English] | ||
The question of teaching methodology has always attracted the attention of linguists and educational psychologists. In Iranian Schools, the deployment of different genres alongside the national text book has been in doubt for years. This research was carried out using semi experimental design and pre and post test multi groups among Ilam students. The participants included 8 classes (4 boys and 4 girls); for each gender three experimental groups (historical, literary, and news) as well as one control group composed of 15 students who were 120 students in general were selected. The groups have been homogenized based on the results of last term summative achievement test. At the end of the term, both a post test and a 20 item questionnaire for assessing cultural conceptualization whose validity and reliability has been confirmed by experts were administered to the students. The aim was to determine the effect of the supplementary materials on the students’ language learning and their cultural conceptualization. The results revealed that historical texts affected language learning greatly and literary materials had the utmost effect on students’ language learning and their cultural understanding in comparison to other genres of literature | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Supplementary Textbooks, Cultural Conceptualization, English Language Learning, Highschool Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |