تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,670,332 |
بررسی انتخاب استراتژیهای حل مساله در فعالیت آموزشی معلمان و معلمان آماده خدمت در چهار گونه معنایی از مسائل کلامی تناسب مستقیم | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.3523 | ||
نویسندگان | ||
افسانه پورنگ1؛ نسیم اصغری* 2؛ احمد شاهورانی سمنانی3؛ مسعود کبیری4 | ||
1دانشجوی دکتری. گروه آموزش ریاضی. دانشکده علوم پایه. واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران | ||
2استادیار/ گروه آموزش ریاضی.واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران . ایران | ||
3استادیار/ گرو آموزش ریاضی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | ||
تاریخ دریافت: 06 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 14 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 23 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
چکیده مفهوم تناسب و استلزامهای توسعه تفکر تناسبی، به لحاظ شناختی، پیچیده و تدریس آن نیازمند رویکردهای مفهوممدار است. یافتن عوامل روانشناختی مرتبط با استدلال تناسبی نزد معلمان میتواند سبب یک فهم بهتر راجع به فرایندهای روانشناختی مرتبط با استدلال تناسبی نزد فراگیران و شناسایی سبکهای مناسب آموزش گردد. هدف پژوهش، مطالعه استراتژیهای انتخابی مشارکت کنندگان در فعالیت تدریس چهار گونه معنایی از مسائل تناسب مستقیم بود. مطالعه، توصیفی از نوع زمینهیابی است. نمونه آماری، شامل 180 نفر از معلمان دوره ابتدایی، متوسطه اول(ریاضی) و معلمان آماده خدمت شهر تهران بود. ابزار پژوهش، آزمونی شامل دوازده مساله کلامی تناسب از نوع مستقیم بود. روایی محتوای آزمون از سوی اساتیدی از حوزه سنجش و آموزش ریاضی مورد تایید قرار گرفت. نتایج، در مورد هر سه گروه مستقل شرکتکننده، روابط معناداری را در میزان به کارگیری استراتژیهای منجر به حل صحیح در چهار گونه معنایی از مسائل مذکور نشان داد؛ در خصوص انتخاب استراتژیهای استدلال تناسبی، عملکرد معلمان دوره ابتدایی مستقل از نوع گونه معنایی مسائل بود. میزان به کارگیری استراتژیهای استدلال تناسبی از سوی آنان در ترکیب گونههای معنایی، با اختلاف معنادار، بهتر از عملکرد دو گروه دیگر بود. بین عملکرد معلمان متوسطه اول و معلمان آماده خدمت، در این خصوص اختلاف معناداری وجود نداشت. توسعه تفکر تاملی معلمان و حساس بودن به ماهیت استراتژیها در فعالیت آموزشی حل مسائل این محتوا منجر به سوق فراگیران در مسیر توسعه فرمهای پیچیدهتر این استدلال میشود. در خصوص آموزش معلمان آینده، ایجاد حساسیت، نسبت به پیامد بکارگیری بیرویه الگوریتمهای تناسبی مورد تاکید است. | ||
کلیدواژهها | ||
استدلال تناسبی؛ گونهمعنایی؛ حل مساله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Teachers’ Problem Solving Strategies Impressionability by the Semantic Types of proportional problems | ||
نویسندگان [English] | ||
AFSANEH POORANG1؛ nasimm asghari2؛ Ahmad Shahvarani semnani3؛ Masoud Kabiri4 | ||
1PhD student. department of mathematics Education. faculty of Basic Science. Central Tehran Branch. Islamic Azad Univercity.Tehran. Iran | ||
2Assistant Professor / Department of Mathematics, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3, Professor / Department of Mathematics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran | ||
4Assistant Professor of Research Institute for Education (RIE) and Data manager of TIMES and PIRLS of Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract In a cognitive sense, the concept of proportionality and the requirement for the development of proportional thinking are complex and teaching them needs concept-based approaches. Studying the perceptional quality in teachers amounts to how learners develop conceptual structures.. The goal of this study was to consider the teachers’ and prospective teachers selected strategies in teaching proportional problems solving activity and the impressionability of 4 semantic problems types. Convenient sampling was used to select three independent groups of subjects, including 180 elementary school teachers, middle school math teachers, and prospective teachers who participated in the study voluntarily. The research tools included one author-made test, contained 12 tasks including direct proportional word problems (missing value and comparison). The content validity of the test was approved by professors of "mathematics education" and "test construction". The results showed significant differences between 3 independent groups in applying the strategies leading to correct solving among the semantic problem types. In addition, the rate of using proportional reasoning strategies among these semantic types didn’t follow similar patterns. In order for the development of future teachers, attention to the consequences of delayed emergence of students' proportional thinking should be employed in the design of educational curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
proportional reasoning, semantic types, problem solving, strategy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 |