
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,232 |
اثربخشی برنامۀ بهبود خواندن مبتنی بر نظریۀ هوش (PASS) بر کاهش مشکلات خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 14، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 38، فروردین 1403، صفحه 205-216 اصل مقاله (959.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.3526 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی شفیع پور1؛ فاطمه نصرتی* 2؛ باقر غباری3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه بهبود خواندن مبتنی بر نظریۀ هوش (PASS) بر مشکلات خواندن کودکان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش تحقیق این پژوهش بصورت مداخلهای و از نوع شبهآزﻣﺎﯾﺸﯽ با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کودکان 7 تا 9 سال پسر پایه دوم ابتدایی شهر لاهیجان در سال تحصیلی 00-1399 بود که سابقه ارجاع به مراکز اختلال یادگیری شهر رشت را داشتند (43 نفر). از بین جامعه مذکور تعداد 30 نفر به شیوه در دسترس و سپس بصورت تصادفی به عنوان نمونه در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایدهی شدند. هر دو گروه از طریق نرمافزار انبک دوگانه (N-Back Dual)، خردهآزمون فراخنای ارقام (Digit span) و آزمون خواندن محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقهای، 12 دفترچه حاوی تمرینهای برنامه بهبود خواندن مبتنی بر نظریۀ هوش (PASS) را به عنوان مداخله آموزشی دریافت و تکمیل نمودند. در نهایت دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغییری (MANCOVA) و نرمافزار 16-SPSS مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. یافتهها نشان داد اجرای برنامۀ مذکور ضمن تسهیل فرآیندهای پردازش متوالی و پردازش همزمان (01/0>P) که دو فرآیند زیربنایی در خواندن هستند، مشکلات خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص را نیز کاهش (01/0>P) داده است. در نتیجه میتوان برنامۀ بهبود خواندن مبتنی بر نظریۀ هوش (PASS) را به معلمان و درمانگران در جهت کمک به دانشآموزان و کودکان با مشکلات خواندن پیشنهاد داد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه هوش پاس؛ مشکلات خواندن؛ برنامۀ بهبود خواندن مبتنی بر نظریۀ هوش (PASS)؛ اختلال یادگیری خاص | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of the PASS reading enhancement program (PREP) on reducing reading problems of students with special learning disabilities. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Shafiepour1؛ فاطمه نصرتی2؛ Bagher Ghobari3 | ||
1MSc. Student, Department of Psychology, psychology and Educational Science Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, psychology and Educational Science Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Psychology, psychology and Educational Science Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of PASS Reading Enhancement Program (PREP) on reading problems in children with special learning disabilities. The research method of this research is interventional and quasi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population included children aged 7 to 9 years in the second grade of elementary school in Lahijan in the academic year 1399-00 who had a history of referral to learning disability centers in Rasht (43 people). From the mentioned community, 30 people were tested and placed in two groups of 15 people by available means and then randomly as a sample. Both groups were assessed using N-Back Dual software, Digit span and researcher-made reading test. In 12 sessions of 45 minutes the experimental group also received and completed 12 booklets containing PREP program as an educational intervention. Finally the data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and SPSS software. Findings showed that the implementation of this program, while facilitating successive processing and simultaneous processing also reduced the reading problems of students. As a result PASS Reading Enhancement Program (PREP) can be offered to teachers and therapists to help students and children with reading difficulties. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
PASS Reading Enhancement Program (PREP), Reading problems, PASS theory of intelligence, Special Learning Disabilities (SLD) | ||
مراجع | ||
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed). Washington DC, American Psychiatric Association Press.
Amai-Muroya, N., & Maekawa, H. (2008). Reading remediation for japanese children with reading difficulties: PASS Reading Enhancement Program (PREP). The Japanese Association of Special Education. 45(6), 473-488. https://doi.org/10.6033/tokkyo.45.473
Chaudhury, P., Roy P. K., & Saha, P.K., (2019). Efficacy of PASS reading enhancement programme on neuropsychological functions of a child with mild vascular neurocognitive disorder and comorbid attention deficit hyperactivity disorder: A case study. Indian Journal of Psychologiv\cal Medicine; 41(35), 265-271. https://doi.org/10.4103/IJPSYM.IJPSYM_473_18
Das, J. P. (2005). PASS Reading Enhancement Program. Revised Research Edition. Edmonton: Canada: University of Alberta.
Das, J. P. (2009). Reading Difficulties and Dyslexia: an interpretation for teachers. California: SAGE Publications Inc.
Filickova, M., Kovalcikova, I., & Ropovik, I. (2015). The role of simultaneous and successive processing in EFL reading. International Journal of Psychology. 51(5): 383-391. https://doi.org/10.1002/ijop.12171
Ghamarani, A., & Samadi, M., (2017). Cognitive processes in children with special needs: introduction and applicatin of PASS’s neurosychological theory. Exceptional education. 117(1): 41-51. [In Persian] URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-982-fa.html
Hayward, D. V., Das, J. P., & Janzen, T. (2007). Innovative programs for improvement in reading through cognitive enhancement: a remediation study of canadian first nations children. Journal of Learning Disabilities. 40(5): 443–457. https://doi.org/10.1177/00222194070400050801
Hayward, D. V., Das, J. P., Georgiou, G. K., Janzen, T. & Boora, N. (2009). Comparing the effectiveness of two reading intervention programs for children with reading disabilities. Educación y Diversidad, 3(7), 15-36. https://doi.org/10.1891/194589508787381836
Kristy, D., Georgiou, G. K., & Das, J. P. (2018). The PASS to superior reading performance. Journal of High Ability Studies, 29(2), 135-148. https://doi.org/10.1080/13598139.2018.1507900
Kumar, P., & Darolia, C. R., (2016). Effectiveness of PASS based remedial programs for children with reading spelling and mathematical deficits. The Journal of Man In India, 96(4), 1037-1048. https://doi.org/10.2307/1511308
Lee, J., Yeo, K. E., Kim, J. k., & Chun, Y. H., (2003). Effects of PREP training on simultaneous, successive processing function and word reading of children with reading disability. The Journal of Korea Association on Developmental Disabilities. 7(2): 181-200. http://dx.doi.org/10.1177/002221948702000409
Mahapatra, S. (2016). Reading disabilities and PASS reading enhancement programme. Journal of Education and Practice, 7(5), 145-149. URL: https://iiste.org/Journals/index.php/JLLL/article/view/28317/29060
Yadollahi, S., Falsafinezhad, M., Borjali, A., & Farokhi, N. (2018). Determining profiles of Wechsler IQ scale using profile analysis based on multidimensional scale (PAMS). The Journal of Education Measurements, 9(34), 1-26. [In Persian] https://doi.org/10.22054/jem.2017.8464.1258
Wang, X., Georgiou, G. K., & Das, J. P. (2012). Examining the effects of PASS cognitive processes on chinese reading accuracy and fluency. Journal of Learning and Individual Differences. 5(22): 139-143. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.11.006 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |