تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,513 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,600 |
تأثیر شعرقصه بر یادگیری مقولات دستوری پایۀ هفتم (مطالعۀ موردی، فعل، مصدر و بنهای ماضی و مضارع) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 5، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 21-38 اصل مقاله (368.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.14763.1120 | ||
نویسنده | ||
گیتا ذاکری* | ||
دکترای زبان و ادبیات فارسی | ||
تاریخ دریافت: 10 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 25 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 07 دی 1402 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تأثیر قصه و شعر بر یادگیری مقولات دستوری پایۀ هفتم و تأکید آن بر یادگیری مواردی همچون فعل، مصدر و بنهای ماضی و مضارع است. در این پژوهش، علاوه بر ذکر اهمیت این موضوع و بیان مسائل نظری، به ذکر چهار شعر از نویسندۀ این مقاله میپردازیم که در سالهای تدریس خود، برای آموزش برخی از مباحث دستوری پایۀ هفتم که شامل فعل، مصدر و بنهای ماضی و مضارع است، بهره جسته و نتایج مثبتی گرفته است.نگارندۀ این سطور، طی شش هفته از اول بهمن ماه تا پانزدهم اسفندماه 1400 پژوهش خود را عملیاتی ساخته و با دستهبندی دانشآموزان پایۀ هفتم به دو گروه سی نفرۀ آزمایش و کنترل به مطالعه و بررسی پرداخت. آموزش مباحث مذکور برای دانشآموزان گروه آزمایش با استفاده از اشعاری که توسط دبیر سروده شده، تدریس شد و دانشآموزان ضمن شرکت فعالانه در امر یادگیری و حفظ ناخودآگاه اشعار آموزشی، شادی و نشاط خاصی را در جریان آموزش حس میکردند؛ اما آموزش مباحث نامبرده به گروه کنترل به روش عادی و بدون استفاده از شعر و قصه صورت گرفت. در هفتۀ ششم پژوهش، ارزیابیهای دانشآموزان دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد میانگین نمرات گروه آزمایش در مجموع پرسشهای شفاهی و کتبی52/1 نمره از میانگین نمرات گروه کنترل، بالاتر شده است یافتههای این پژوهش بیانگر این مطلب است که استفاده از شعر و قصه در یادگیری مقولات دستوری تأثیر بهسزایی دارد و جذابیت آنها برای دانشآموز علاوه بر تسهیل امر یادگیری، باعث القای حس شادی نیز میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر؛ فعل؛ مصدر؛ بن ماضی؛ بن مضارع | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of story poem on the learning of seventh grade grammatical categories (case study, verb, infinitive, past and present tense) | ||
نویسندگان [English] | ||
. . | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to investigate the effect of stories and poems on the learning of seventh grade grammatical categories.I during six weeks , made my research operational and studied and investigated by classifying the seventh grade students into two groups of 30 people, experimental and control. The teaching of the mentioned topics was taught to the students of the experimental group using the poems written by the teacher, and the students, while actively participating in learning and unconsciously memorizing the educational poems, felt a special happiness and joy during the education; However, teaching the mentioned subjects to the control group was done in a normal way without using poems and stories. In the sixth week of the research, the evaluations of the students of the two experimental and control groups showed that the average scores of the experimental group in the total of oral and written questions were 1.52 points higher than the average scores of the control group. The findings of this research indicate that the use of poetry and stories in Learning grammatical categories has a significant effect and their attractiveness for students not only facilitates learning, but also induces a sense of happiness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Poem, verb, infinitive, past participle, participle | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |