
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
چهارگونه غلطنویسی در انشای دانشآموزان متوسطه اول (مطالعۀ دانشآموزان پسر پایۀ نهم) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 5، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 39-56 اصل مقاله (326.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.15120.1122 | ||
نویسندگان | ||
وحید سجادی فر* 1؛ علی اکبر کمالی نهاد2 | ||
1دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مفتح شهر ری | ||
چکیده | ||
غلطنویسی از جمله ضعفهای دانشآموزان در فرایند یادگیری درس فارسی است که معمولاً در قالب درس املای فارسی به آن پرداخته میشود، اما غلطنویسی محدود به درس املا نیست؛ بلکه این ضعف یادگیری میتواند در تمام نوشتار دانشآموزان دیده میشود. دراینبین نگارش از جمله درسهایی است که همانند املا، مستقیماً با بحث نوشتار دانشآموزان در ارتباط است؛ با این تفاوت که در این درس بیش از هر چیز رعایت ساختار متنی (عنوان، مقدمه، بخش میانی و بخش پایانی) سنجیده میشود که همین امر سبب میشود دانشآموز چندان به بحث درستنویسی توجه نداشته باشند و همین امر میتواند سبب نمود غلطنویسی به گونههای مختلف در انشای آنها شود. به همین سبب در اینجا این مسئله مطرح میشود که غلطنویسی در درس نگارش تا چه اندازه دارای نمود است و گونههای احتمالی آن کدام است. در این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی و مطالعۀ موردی است، کوشیدهایم که انشای 220 دانشآموز پایۀ نهم مدرسۀ دستغیب تهرانسر (منطقۀ 9 آموزش و پرورش تهران) از دیدگاه وجود غلطنویسی و گونههای آن بررسی شود. نتایج این پژوهش بیان میکند که غلطنویسی در انشای این دانشآموزان در چهار گونۀ اغلاط املایی، شناختی، دستوری و سجاوندی دیده میشود که دراینبین غلطهای سجاوندی(نمود در 215 انشا) و شناختی (نمود در 28 انشا) به ترتیب بیشترین و کمترین میزان فراوانی را دارا هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
انشای فارسی؛ غلطنویسی؛ دانشآموزان متوسطۀ اول؛ گونههای غلطنویسی؛ پایۀ نهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Four types of typos in the essays of first secondary students (the study of ninth grade male students) | ||
نویسندگان [English] | ||
vahid sajjadifar1؛ Ali Akbar kamalinahad2 | ||
1Ph.D. in Persian language and literature, Razi University, Kermanshah. | ||
2Assistant Professor of the Department of Persian Language and Literature, Shahid Muftah University of Ray | ||
چکیده [English] | ||
Typing is one of the weaknesses of students in the process of learning Persian, which is usually addressed in the Persian spelling lesson, but typing is not limited to spelling lessons; Rather, this learning weakness can be seen in all students' writing. Meanwhile, writing is one of the lessons that, like spelling, is directly related to the discussion of students' writing; With the difference that in this lesson, compliance with the text structure is measured above all else, which causes students to not pay much attention to the issue of correct writing, and this can cause different types of wrong writing in their essays. For this reason, this issue is raised here, to what extent is wrong writing in the writing lesson and what are its possible types. In this research, which is a descriptive-analytical method and a case study, we have tried to examine the essays of 220 ninth grade students of Tehransar Dastghaib School from the point of view of the existence of wrong writing and its types. The results of this research show that typos in the essays of these students can be seen in four types of spelling, cognitive, grammatical, and grammatical errors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Persian essay, typos, first secondary students, types of typos, ninth grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |