تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,353 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,913 |
بررسی تأثیر راهبردهای یادگیری بر نگرش نسبت به درس ریاضی با نقش میانجی راهبردهای خودتنظیمی دانش آموزان متوسطه دوم شهر زاغه | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 10، شماره 34، خرداد 1403، صفحه 1-17 اصل مقاله (619.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آذر دالوند1؛ شایسته رضائی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران | ||
2استادیار گروه ریاضی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 17 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 18 دی 1402، تاریخ پذیرش: 27 دی 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر راهبردهای یادگیری بر نگرش نسبت به درس ریاضی با نقش میانجی راهبردهای خودتنظیمی دانش آموزان متوسطه دوم شهر زاغه انجام شد. روش پژوهش توصیفی-علی با رویکرد معادلات ساختاری و ازنظر هدف یک پژوهش کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زاغه در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 570 نفر بود که از طریق فرمول حجم نمونه کوکران، تعداد 230 نفر به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه راهبردهای یادگیری (سلیمانی، 1394)، پرسشنامه نگرش به ریاضی آیکن (1975) و پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی (پینتریچ و دی گروت،1990) بود. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای فوق به ترتیب 76/0، 79/0و 77/0 محاسبه شد. تجزیهوتحلیل فرضیهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPls انجام شد. یافته ها نشان داد راهبردهای یادگیری بر نگرش نسبت به درس ریاضی با نقش میانجی خودتنظیمی دانش آموزان متوسطه دوم شهر زاغه تأثیرغیرمستقیم دارد. همچنین راهبردهای یادگیری و راهبردهای خودتنظیمی بر نگرش نسبت به درس ریاضی دانش آموزان متوسطه دوم شهر زاغه تأثیرمستقیم دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای یادگیری؛ راهبردهای خودتنظیمی؛ نگرش نسبت به درس ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of learning strategies on the attitude towards mathematics lesson with the mediating role of self-regulation of secondary school students in Zagheh city | ||
نویسندگان [English] | ||
Azar Dalvand1؛ shayesteh Rezaei2 | ||
1Master's student, Educational Management Department, Aligoderz Branch, Islamic Azad University, Iran | ||
2Assistant Professor of Mathematics Department, Aligoderz Branch, Islamic Azad University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of learning strategies on the attitude towards mathematics course with the mediating role of self-regulation of the second secondary students of Zagheh city. The method of descriptive research is correlation with the approach of structural equations and is applied in terms of purpose. The statistical population included all students of the second secondary level in Zaghe city in the academic year of 1400-1401 in the number of 570 people. Through Cochran's sample size formula, 230 people were selected as a statistical sample by random sampling. The data collection tools included learning strategies questionnaire (Soleimani, 2014), Aiken's math attitude questionnaire (1975) and motivational self-regulation strategies questionnaire (Pintrich and de Groot, 1990). The face and content validity of the questionnaires was confirmed by the supervisor. Hypotheses were analyzed using structural equation modeling with SmartPls software. The findings showed that learning strategies have an effect on the attitude towards mathematics course with the mediating role of self-regulation of the second high school students of three slums. Also, learning strategies and self-regulation strategies have an effect on the attitude towards math lessons of the second high school students of three slums. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning strategies, self-regulation strategies, attitude towards mathematics lessons | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |