تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,429 |
واکاوی ساحتهای تربیت اقتصادی و حرفهای، و علمی و فناوری در کتاب «عربی» پایه هشتم | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 5، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 72-82 اصل مقاله (514.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2024.15008.1135 | ||
نویسندگان | ||
ناهید نصیحت* 1؛ رضوان باغبانی2 | ||
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 14 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 30 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 29 فروردین 1403 | ||
چکیده | ||
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان نقشه راه، عرصههای مهم توسعه از جمله اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی را در تعلیم و تربیت در برمیگیرد. این سند برای تحقق حیات طیبه، ساحت-های ششگانة تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیباییشناختی و هنری؛ اقتصادی و حرفهای؛ و علمی و فناوری را تعریف کرده است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی تحلیلی و با هدف گام نهادن در مسیر شکلگیری تربیت صحیح، میزان توجه به ساحتهای تربیتی اقتصادی و حرفهای و علمی و فناوری را در کتاب عربی پایه هشتم بررسی میکند. نتیجة این بررسی نشان میدهد که مؤلفان کم و بیش، به این دو ساحت توجه داشتهاند. در ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای، مطالبی پیرامون مشاغل و تأثیرگذاری و اهمیت آنها در قالب گفتگو در متن و تمرین و در 6 مؤلفه آمده است که متربی را برای آینده و انتخاب حرفة مناسب با توانایی آماده میکند. در ساحت تربیت علمی و فناوری هم، مصداقهایی در قالب 9 مؤلفه مطرح شده که بیشتر عبارات، کارگاه ترجمه است و توجه و اهتمام بیشتر مؤلفان را در رسیدن به هدف این ساحت و پرورش تفکر و خلاقیت متربیان میطلبد. | ||
کلیدواژهها | ||
سند تحول بنیادین؛ ساحتهای تربیتی؛ کتاب درسی عربی؛ پایه هشتم؛ آمورش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the fields of economic and professional education, and science and technology in the book "Arabic", eighth grade | ||
نویسندگان [English] | ||
Nahid Nasihat1؛ Rezvan Baghbani2 | ||
1Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The document on the fundamental transformation of education and training covers important fields of development including economic, scientific, social and cultural in education and training. This document is for the realization of good life, the six fields of religious, religious and moral education; social and political; biological and physical; aesthetic and artistic; economic and professional; and has defined science and technology. The current research, with descriptive analytical method, examines the amount of attention paid to economic, professional, scientific and technological educational fields in the 8th grade, Arabic book. The result shows that the authors have more or less paid attention to these two fields. In the field of economic and professional education, there are materials about jobs and their influence and importance in the form of dialogue in the text and exercises and in 6 codes that prepare students for the future. In the field of science and technology education, examples have been presented in the form of 9 codes, most of which are expressions of the translation workshop and require more attention and diligence of the authors in reaching the goal of this field and fostering students' thinking and creativity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Document of Fundamental Change, in Education, educational Fields, Arabic textbook, eighth grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |