
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
نقد و بررسی میزان تطابق متنهای زبان عربی پایه دهم تا دوازدهم انسانی با قواعد آن | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 5، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 139-157 اصل مقاله (788.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2024.14427.1124 | ||
نویسندگان | ||
سید هیمن مهدی* 1؛ یاسر هوشیار2؛ مهدیه زمانی1 | ||
1زبان و ادبیات عربی | ||
2استاد دانشگاه فرهنگیان، گروه زبان و ادبیات عرب | ||
چکیده | ||
در برنامه درسی ملی، یکی از حوزههای تربیت و یادگیری، قرآن و زبان عربی است، در این رویکرد جدید پرورش مهارتهای زبانی (شنیدن، خواندن، نوشتن و سخن گفتن) که به منظور «فهم متن» است بسیار مورد توجه قرار گرفته اما توجه شایانی به قواعد نشده است، در صورتی که دانستن یک زبان، به معنای شناختن قواعد آوایی و دستوری در کنار یادگیری واژگان آن زبان و تسلط بر همه نکاتش است؛ لذا در کتابهای درسی جدید، با پرداختن زیاد به مباحث ترجمه و آموزش لغات، اهمیت بحث قواعد مورد اغماض قرار گرفته، اما تمامی این مباحث باعث نمیگردد تا نقش مؤثر قواعد ساختاری در جملهسازی زبان عربی که از طریق متون تسهیل می گردد، نادیده انگاشته شود. بنابراین نویسندگان این جستار سعی دارند به روش توصیفی- تحلیلی به نقش متن در تفهیمسازی قواعد و شیوهی استفاده نمودن آن در کتاب عربی رشته انسانی بپردازند. پس برخی نمونههای ارائه شده نشان میدهد که عدم تطابق متن و قواعد ساختاری مانع یادگیری زبان عربی میشود و باعث خواهد شد که دانشآموزان بخاطر عدم وحدت و توالی و یکپارچگی محتوا با قواعد مبحث قواعد و آموزش زبان عربی را دو مقولهی جدا از هم بدانند. لذا رسالت کتاب؛ یعنی تقویت فهم قرآن و متون دینی و جملهسازی تا حدودی بر منصه موفقیت ننشیند. | ||
کلیدواژهها | ||
عدم تطابق؛ متون درسی؛ قواعد دستوری؛ پایههای رشته انسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism and evaluation of the level of conformity of the Arabic language texts in the ten to twelve human subjects with its rules | ||
نویسندگان [English] | ||
sayyed himan mahdi1؛ yaser hoshyar2؛ mahdie zamani1 | ||
1Arabic language and literature | ||
2Professor of Farhangian University, Department of Arabic Language and Literature | ||
چکیده [English] | ||
In the national curriculum, one of the areas of training and learning is the Quran and Arabic language. In this new approach, the development of language skills (listening, reading, writing and speaking) which is aimed at "understanding the text" is of great interest. but not enough attention has been paid to the rules, if knowing a language means knowing the phonetic and grammatical rules in addition to learning the vocabulary of that language and mastering all its points; Therefore, in new textbooks, by paying a lot of attention to the topics of translation and teaching vocabulary, the importance of the discussion of rules has been neglected, but all these topics do not make the effective role of structural rules in the sentence formation of the Arabic language, which is facilitated through texts be ignored. the authors of this essay are trying to describe and analyze the role of the text in understanding the rules and how to use in the Arabic book humanities. So, some of the presented examples show that the incompatibility of the text and the structural rules hinders the learning of Arabic language and will cause the students to ignore the rules and teaching of the Arabic language due to the lack of unity, sequence and integration of the content with the rules. Know two separate categories. Therefore, the mission of the book; That is, strengthening the understanding of the Quran and religious texts and sentence formation to some extent do not stand on the threshold success | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mismatch, textbooks, grammatical rules, foundations of humanities | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 541 |