تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,322 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,859 |
تحلیل کیفیّت هنری صور خیال در غزل های ابوتمّام | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 5، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 98-117 اصل مقاله (599.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2024.15159.1144 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر ملایی* 1؛ علی نجارپوریان2 | ||
1گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان | ||
2گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه فرهنگیان فارس | ||
تاریخ دریافت: 10 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 06 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
ابوتمام (متوفی228ه.ق) شاعر نامآشنای عصر عباسی است. او سخنسرایی است ممتاز و متفاوت که محتوای سرودههایش، جز با تأمّل فهمیده نمی شود. غزلهایی مستقل در دیوان این شاعر به یادگار مانده که تعداد ابیات آنها از 2 تا 8 بیت، متغیّر است. نوشتار حاضر در صدد است که با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی و تحلیل این غزلیات بپردازد و کیفیت خیالپردازیها و تصویرسازیهای شاعر را در موضوع غزل شناسایی و ارزیابی کند. ابوتمام طرح کلی غزلهایش را از زمینههای مختلفی وام گرفته که در این میان، طبیعت، آموزههای دینی و عناصر حماسی، نقش برجستهتری دارند. آرایههای جزئی از قبیل استعارات، تشبیهات و کنایات به کار رفته در غزل شاعر نیز عمدتاً از همین سه منبع، گرفته شدهاند و گاه در کارخانة خیال، تلفیق شده ضمن یک تجربة شعری به صورتی دو بُعدی، نمود یافتهاند. به گواهی نوشتار، سازههای غزلی شاعر، اغلب حاصل تقلید یا نوعی تفنّن کلامی است و از بار عاطفی و شور آفرینش، کم بهره؛ به همین دلیل بسیاری از صور خیال به کار رفته در غزلهای شاعر، بربَسته و کوششی است و پیوند بین دو سوی تصویر، انسجام و استواری لازم را ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابوتمّام؛ غزل؛ آرایههای ادبی؛ خاستگاه تصویر؛ طبیعت؛ حماسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explanation the artistic quality of images in Abu Tammam's Sonnets | ||
نویسندگان [English] | ||
Aliakbar Mollaie1؛ Ali Najjarpourian2 | ||
1Associate professor of Arabic Language & Literature, faculty of Foreign Language, Vali-e-Asr University of Rafsanjan. | ||
2Assistant Professor of Farhangian university of Fars | ||
چکیده [English] | ||
Abu Tammam (d. 228 AH) is a famous poet of the Abbasid era. He is a deconstructive poet whose poem's concepts will not be understood except with contemplation. The main theme of his poetry is the ode and the prominent theme in his divan is eulogy. The eulogies usually begin with lyricism and sometimes end in epic. In his divan, there are some sonnets whose number of verses from 2 to 8. This paper tries to analyze these sonnets and identify artistic images and literary devices used in his poem. This research based on analytical-descriptive method, presents quantitative data along with numerous examples to shed light on the artistic status of his sonnets. Abu Tammam adopts the theme of some of his sonnets from the nature and others from religious teachings. In other instances, he has integrated emotional elements with epic. Thus, the metaphors, similes and wordplay used in his poetry is an indication of different intertwined concepts in a poetic experience, being visible in two dimensions. Except a few instances, the artistic quality of rhetorical and literary devices of these sonnets reflecta coldness of the poet's feelings and a futility of imagination, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Abu Tammam, Sonnet, Literary images, Image sources, Nature, Epic | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |