
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,961 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
ارائه مولفههای معلم تحولآفرین بر پایه اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و اندیشههای تربیتی آیتالله خامنهای | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
دوره 5، شماره 2، تیر 1403، صفحه 27-40 اصل مقاله (2.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2024.16255.1251 | ||
نویسنده | ||
مهدی رضایی* | ||
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارائه مولفههای معلم تحولآفرین بر پایه اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و اندیشههای تربیتی آیتالله خامنهای است. روش پژوهش اکتشافی و استنباطی بوده، و جامعه آماری پژوهش نیز مشتمل بر اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و بیانات مقام معظم رهبری است. نتایج حاکی از آن است که مربی و معلم در اندیشههای تربیتی رهبر انقلاب و سند تحول بنیادین، رکن اصلی تحول در نظام آموزشی بهشمار میآیند. همچنین تحولآفرینی نیازمند کسب شایستگیها و صلاحیتهای علمی، اخلاقی و عملی- مهارتی و حرفهای است. تحولآفرینی نیازمند برخورداری معلم از شادابی و سرزندگی درونی و باطنی است که رابطه مستقیمی در آفرینش تحول دارد. در نتیجه میتوان گفت، برای اینکه نظام آموزشی و تربیتی در جامعه اسلامی کشور ایران شاهد تحولات آموزشی و تربیتی در مقام عمل باشد، نیازمند دو امر مهم است، امر اول این است که رویکرد حاکم در آموزش، رویکرد تلفیق علم و دین در بستر همآوایی آموزش و تربیت در سایه یکدیگر است. امر دوم این است که تربیت متربی به صورت تربیت تمام ساحتی در ساحتهای ششگانه تربیتی باشد، تا تربیت تعالی و تکاملی فرد محقق گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اسناد بالادستی؛ نظام آموزشی؛ آیتالله خامنهای؛ نظام آموزش و پرورش؛ معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting the Components of a Transformational Teacher Based on the Supreme Documents of the Education System and the Educational Thoughts of Ayatollah Khamenei | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Rezaei | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to present the components of a transformational teacher based on the supreme documents of the education system and the educational thoughts of Ayatollah Khamenei. The research method is exploratory and inferential, and the statistical population includes the supreme documents of the education system and the statements of the Supreme Leader. The results indicate that in the educational thoughts of the Leader of the Revolution and the Fundamental Transformation Document, the educator and teacher are considered the main pillars of transformation in the educational system. Furthermore, transformational capability requires the acquisition of scientific, ethical, practical, and professional competencies. Transformational ability requires the teacher to possess inner vitality and liveliness, which has a direct impact on creating transformation. Consequently, it can be said that for the educational and training system in the Islamic society of Iran to witness practical educational transformations, two essential matters are needed: firstly, the prevailing approach in education should be the integration of science and religion in the context of the convergence of education and training. Secondly, the training of the learner should be comprehensive, encompassing all six educational domains, to achieve the individual's holistic development and perfection. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Supreme documents, Educational system, Ayatollah Khamenei, Education system, Teacher | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
آریانپور کاشانی، منوچهر (1377). فرهنگ پیشرو آریانپور: انگلیسی- فارسی. تهران: نشر الکترونیکی و اطلاعرسانی جهان رایانه امین.
آذرنوش، آذرتاش (1381). فرهنگ معاصر عربی- فارسی. تهران: نشر نی، چاپ دوم.
آقازاده، احمد (1383). مسایل آموزش و پرورش ایران. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
جمالو، یاسینه (1401). بررسی وضعیت کارآمدی معلمان شهر قم براساس الگوی معلم کارآمد متناظر به سند تحول بنیادین و برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان. جامعهشناسی سیاسی ایران، 5(12)، ص642-612.
چیت ساز خویی، سولماز (1399). روشنفکران تحولآفرین (بررسی ویژگیهای یک معلم خوب). تهران: مهر معلم.
خامنهای، سید علی (03/05/1386). بیانات در دیدار مسئولان آموزش و پرورش سراسر کشور. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3394
خامنهای، سید علی (12/02/1385). بیانات در دیدار معلمان سراسر کشور. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3339
خامنهای، سید علی (1380). تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری. تهران: وزارت آموزش و پرروش.
خامنهای، سید علی (1395). منشور معلمی. تهران: دانشگاه فرهنگیان.
خنیفر، حسین و همکاران (۱۳۹۷). مبانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. تهران: نورالثقلین، ج2.
زمردیان، اصغر (1379). مدیریت تحول (استراتژیها، کاربردها و الگوهای نوین). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
شریفی دروازه، مینو (1398). واکاوی نقش نظریه انتقادی در برنامه درسی و ترسیم الگویی از یک معلم تحولآفرین. رهبری و مدیریت آموزشی، 13(1)، ص156-141.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۹۰). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
طاهری، مرتضی؛ عارفی، محبوبه؛ پرداختچی، محمدحسن؛ قهرمانی، محمد (۱۳۹۲). کاوش فرایند توسعه حرفهای معلمان در مراکز تربیت معلم: نظریه دادهبنیاد. نوآوریهای آموزشی، ۱۲(۴۵)، ص۱۴۹-۱۷۶.
عصاره، علیرضا؛ رزی، جمال (۱۳۹۳). توسعه حرفهای معلمان: استلزامات، زمینهها، راهبردها و عوامل. در: مرودشت: نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی.
محمدپور، احمد؛ تورانی، حیدر؛ عبداللهی، بیژن (۱۴۰۰). اعتبارسنجی ارائه الگوی مفهومی تربیت دانشجو- معلم کارآفرین در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات مدیریت و رهبری در سازمانهای آموزشی، ۱(۱)، ص۵۶-۷۲.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,531 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,067 |