
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,153 |
مقایسه تطبیقی وضعیت سواد خواندن در آزمون پرلز بین کشورهای ایران، سنگاپور، فدراسیون روسیه، هنگ کنگ چین | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
دوره 2، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 7-36 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2023.3609 | ||
نویسنده | ||
اکرم حمیدی نصرآباد* | ||
حق التدریس دانشگاه فرهنگیان واحد تربت حیدریه | ||
چکیده | ||
هدف از انجام مقاله حاضر مقایسه تطبیقی وضعیت سواد خواندن در آزمون پرلز 2016 ایران با کشورهای سنگاپور، فدراسیون روسیه، هنگ کنگ چین و ارائه راهکارهای پیشنهادی بود. روش بررسی به کمک الگوی بردی دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است. ابزار جمع آوری داده ها، چک لیستهای متعدد به تفکیک عناصر مربوط به بافتها و زمینه های یادگیری خواندن و عوامل اصلی مربوط به مدرسه و نتایج پرلز است که در قالب 14 مورد کلی تنظیم شد. اعتبار اسناد و مدارک جمع آوری شده از طریق نقد درونی و بیرونی بررسی و در نهایت نتایج تجزیه و تحلیلها نشان داد وجه تشابه و عامل موفقیت سه کشور سنگاپور، روسیه و هنگ کنگ ، داشتن ساختار آموزشی غیر متمرکز، توجه به زبان مادری، مواد آموزشی و مالی کافی ، دسترسی به فناوری و رسانه های آموزشی، تشخیص و پشتیبانی زودهنگام دانش آموزان دارای اختلالات خواندن ، آموزش و توسعه حرفه ای معلمان، توجه به کیفیت آموزش در دوره ی پیش دبستانی ، همکاری و مشارکت کلیه ارگانهای مسئول در تقویت فرهنگ کتابخوانی، تعداد مناسب دانش آموزان در کلاس، در نظر گرفتن زمان آموزش خواندن و اجرای طراحهای ابتکاری در حوزه سواد خواندن و غیره بود که همه این موارد جزء نقاط قوت و پیشرفت آنها محسوب میشود ولی در مقابل کشور ایران به این موارد توجه کافی نداشته است و منتج به نتایج ضعیف در آزمون پرلز شده است. بنابراین در پایان براساس نتایج بدست آمده پیشنهادات کاربردی به منظور رفع نقاط ضعف برای کلیه ذی نفعان ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعه تطبیقی؛ سواد خواندن؛ آزمون پرلز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative comparison of literacy status in Perls test between Iran, Singapore, Russian Federation, Hong Kong and China | ||
نویسندگان [English] | ||
akram hamidi nasrabad | ||
farhangian | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this article was to compare the reading literacy status in Iran's 2016 Pearls test with Singapore, Russian Federation, Hong Kong, China and provide suggested solutions. The survey method with the help of Brady model has the stages of description, interpretation, adjacency and comparison. The data collection tool is multiple checklists by separating the elements related to the contexts and contexts of reading learning and the main factors related to the school and the results of Perls, which were arranged in the form of 14 general items. The validity of the documents and documents collected through internal and external review and finally the results of the analyzes showed the similarity and success factors of the three countries of Singapore, Russia and Hong Kong, having a decentralized educational structure, paying attention to the mother tongue, educational materials and sufficient finance, access to technology and educational media, early detection and support of students with reading disorders, training and professional development of teachers, attention to the quality of education in the preschool period, cooperation and participation of all responsible bodies in strengthening the reading culture, The appropriate number of students in the class, taking into account the time of reading instruction and the implementation of innovative designs in the field of literacy, etc., all these things are considered to be their strengths and progress, but in contrast, Iran has not paid enough attention to these things. and has resulted in poor results in the Perls test. Therefore, at the end, based on the obtained results, practical suggestions were presented in order to solve the weaknesses............. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative study, reading literacy, Pirls test | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 103 |