
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,201 |
مطالعه تطبیقی شیوه های مدیریت مدارس ابتدایی در نظام های آموزشی ایران و ژاپن | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
دوره 2، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 37-54 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2023.3610 | ||
نویسنده | ||
فضل اله شعبان زاده* | ||
دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران تهران | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش با هدف مقایسه تطبیقی شیوه مدیریت مدارس ابتدایی در کشورهای ایران و ژاپن انجام شده است . داده ها و اطلاعات با استفاده از روش جرج بردی مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفته است. اغلب کشورهای جهان از جمله کشورهای پیشرفته جهت بهبود اثربخشی و کارآمدی مدارس، مدیریت مدارس کشور خودشان را به سمت مدیریت غیرمتمرکز سوق داده اند.در این تحقیق تلاش شده است که تجربیات کشوری مثل ژاپن در مدیریت مدارس ابتدایی، در مواردی چون شیوه مدیریت مدارس ابتدایی، شیوه گزینش، تربیت و استخدام مدیران مدارس ، شیوه مدیریت مدارس و نهادهای تصمیم گیرنده و شرایط آن مورد بررسی قرار میگیرد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش عبارت است از جنبه های مختلف مدیریت مدارس ابتدایی در دو کشور ایران و ژاپن ، داده های پژوهش از طریق مطالعه کتب مربوط به این موضوع، پایان نامه های فارغ التحصیلان ، مقالات مندرج در مجلات مختلف، نماها، سایت های مختلف اینترنتی ومقالات و کتب لاتین مربوط به موضوع جمع آوری شده است . اطلاعات جمع آوری شده است و نتایج و تحلیل های بدست آمده در این پژوهش نشان می دهد که مدیریت مدارس ابتدایی در ایران به شکل متمرکز اداره می شود و این موضوع تصمیم و مداخله و مشارکت را دور نگه داشته است و کلا به نهادها و مدیران آموزش و پرورش در تصمیم گیری ها از دید تشریفاتی نگاه می شود. هرچند که ارتباط بین مدیران و نهادها ی موجود در مدارس دوستانه است اما بدلیل تحمیل نظرات ودستورات، اعتماد و احترام کم رنگ تر شده است .از این رو، جهت گیری به سمت مدیریت مدارس ابتدایی در ایران به شیوه غیرمتمرکز و خودگردان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و باید به مدارس و مدیران مدارس ابتدایی و نهادهای موجود در این مدارس اختیارات لازم را تفویض کرد . | ||
کلیدواژهها | ||
مقایسه تطبیقی؛ ایران؛ ژاپن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of primary school management practices in the educational systems of Iran and Japan | ||
نویسندگان [English] | ||
fazlollah shabanzadeh | ||
Farhangian University, Shahid Chamran Campus, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
condensed This research was conducted with the aim of comparative comparison of primary school management methods in Iran and Japan. Data and information have been analyzed and interpreted using George Brady's method. Most countries in the world, including advanced countries, have moved their country's school management towards decentralized management in order to improve the effectiveness and efficiency of schools. In this research, an attempt has been made to compare the experiences of a country like Japan in the management of primary schools, in cases such as the management of primary schools. , the method of selecting, training and hiring school principals, the method of managing schools and decision-making bodies and its conditions are examined.The community studied in this research consists of various aspects of elementary school management in the two countries of Iran and Japan. Various internet articles and Latin books related to the subject have been collected. The information has been collected and the results and analysis obtained in this research show that the management of elementary schools in Iran is managed in a centralized way and this issue has kept decision, intervention and participation far away and it is generally up to the institutions and managers of education. And breeding in decisions is viewed from a ceremonial point of view. Although the relationship between administrators and existing institutions in schools is friendly, trust and respect have faded due to the imposition of opinions and orders.Therefore, it is an inevitable necessity to move toward the management of elementary schools in Iran in a decentralized and self-governing manner, and schools and principals of elementary schools and institutions in these schools must be delegated the necessary authority | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative Comparison, Iran, Japan | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |