
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
مطالعه تطبیقی سیاستگذاری عدالت آموزشی در مالزی و ایران | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
دوره 2، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 55-84 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2023.3611 | ||
نویسنده | ||
حامد اصغری بهمبری* | ||
دانشکده مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان تهران، پردیس شهید چمران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی عدالت آموزشی بین دو کشور ایران و مالزی است. این پژوهش یک مطالعة کیفی با استفاده از الگوی تطبیقی بردی بوده که دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است و عدالت آموزشی در نظام آموزش ایران و مالزی را با روش تحلیلی - تطبیقی مقایسه کرده است. برای انتخاب کشورهای مورد مطالعه از استراتژی "نظام های اجتماعی متفاوت، برون داد آموزشی متفاوت" استفاده گردید. علت انتخاب کشور مالزی شباهت های فرهنگی و اجتماعی زیاد مثل مسلمان بودن اکثریت مردم، ساختار چند قومیتی جامعه و تمرکز دولت های دو کشور در اصلاح و پیشرفت نظام آموزشی می باشد. اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سؤالات از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای، سایت های وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه ها و مؤسسات آمار و اطلاع رسانی دو کشور ایران و مالزی به دست آمده است. در این پژوهش از 5 مولفه ی عدالت فرصت آموزشی، عدالت روند آموزشی، عدالت نتیجه آموزشی، عدالت رفتاری و عدالت مالی برای مقایسه عدالت آموزشی در دو کشور هدف استفاده شده است. نتایج نشان داد که در میزان دسترسی دانش آموزان با آموزش با کیفیت، میزان تخصیص اعتبارات و آموزش مهارت های اساسی تفاوت و در تاکید بر اصول اخلاقی، نرخ خالص ثبت نام و عزم توسعه زیر ساخت ها در اسناد بالادستی بین دو کشور در بحث عدالت آموزشی شباهت وجود دارد. توصیه می شود ایران با تقویت شفافیت و رصد دقیق مولفه های عدالت آموزشی، روند پیشرفت و توسعه خود را در این محور سرعت بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عدا لت آموزشی؛ مطالعه تطبیقی؛ ایران؛ مالزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Educational Justice of Iran and Malaysia | ||
نویسندگان [English] | ||
hamed asghari behambari | ||
shahid chamran campus in tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to compare educational justice between the two countries of Iran and Malaysia. This research is a qualitative study using Brody's comparative model, which has four stages. These steps are description, interpretation, juxtaposition and comparison. In this research, educational justice in the education system of Iran and Malaysia has been compared with analytical and inferential methods. The reason for choosing Malaysia is the similarities such as the fact that most of the country's people are Muslim and the multi-ethnic structure of the people of the two countries. The information needed to answer the questions of this research was obtained through the library documents of the two countries, the websites of the Ministry of Education and the universities and statistics and information institutes of the two countries of Iran and Malaysia. The results of this research show that both Iran and Malaysia have taken great steps to progress in the path of educational justice. Both countries have an acceptable and high net enrollment rate in formal education. Both countries emphasize the development of educational infrastructure in different regions. Emphasis on compliance with ethical principles and rules in education is another similarity. There are also differences. In Malaysia, due to better infrastructures and facilities and stronger financial structures, the development process in the direction of educational justice is moving more rapidly. Also, the management and training of teachers in Malaysia benefits from greater uniformity and better quality and more up-to-date education. In addition, the process of handling objections and complaints in Malaysia is systematic, which has resulted in greater satisfaction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iran, Malaysia, educational justice, components of educational justice | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |