
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,152 |
مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عدالت آموزشی در دو کشور ایران و هند | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
دوره 2، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 85-111 اصل مقاله (1.86 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2023.3612 | ||
نویسنده | ||
امید دانش افروز* | ||
آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عدالت آموزشی در دو کشور ایران و هند انجام شد. پژوهش از ﻧﻮع ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ-ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و از روش بردی که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. روش گردآوری دادهها برای پاسخگویی به سئوالات با استفاده از مقالات معتبر علمی، وب سایتهای بین المللی مانند یونیسف، یونسکو و وزارت آموزش و پرورش کشورهای منتخب، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای، مقالات و پایان نامهها بود. با استفاده از الگوی بردی و چارچوب پیشنهادی اسلامی هرندی، کریمی و نادی(1398) بر اساس سه محور بسترسازی عادلانه توزیع منابع، بهرهمندی عادلانه از منابع و شایسته پروری دادهها گردآوری و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بیشترین شباهت بین هند و ایران مربوط است به وجود دوره پیش دبستانی در هر دو نظام، بهبود زیر ساختها و امکانات بهداشتی، طبقه بندی دانشآموزان به تیزهوش و نخبه، ارزشیابی کیفی و کمی و وجود نابرابریهای جنسیتی در مدارس است. یافته دیگر نشان داد که نظام آموزشی هند منعطفتر است و تصمیمگیریها غیرمتمرکز میباشد. همچنین، رویکردهای آموزشی در هند بیشتر اجتماعی محور و دلایل ترک تحصیل بیشتر فقر خانواده است در حالیکه در ایران رویکردهای آموزشی ماهیتی فرهنگی- اجتماعی دارند و علت ترک تحصیل دانش آموزان کمتر اقتصادی است. نتایج این تحقیق میتواند به برنامهریزان و سیاستگذاران آموزشی در طراحی و تدوین برنامههای مرتبط با عدالت آموزشی کمک نماید تا همهی یادگیرندگان در همهی مناطق کشور به شکل عادلانه از فرصتهای آموزشی و تربیتی بهرهمند شوند. واژگان کلیدی: بررسی مطالعه تطبیقی، سیاستگذاری آموزشی، عدالت آموزشی، ایران، هند. | ||
کلیدواژهها | ||
بررسی مطالعه تطبیقی؛ سیاستگذاری آموزشی؛ عدالت آموزشی؛ ایران؛ هند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of educational policy in the field of educational justice in the two countries of Iran and India | ||
نویسندگان [English] | ||
Omid Danesh Afroz | ||
Education | ||
چکیده [English] | ||
The current research was conducted with the aim of a comparative study of educational policy in the field of educational justice in Iran and India. The applied-descriptive type of research was used to analyze the data using the broad method which includes four stages of description, interpretation, comparison and comparison. The method of collecting data to answer the questions was using authentic scientific articles, international websites such as UNICEF, UNESCO and the Ministry of Education of selected countries, library resources, articles and theses. By using Brady's model and the proposed Islamic framework, Harandi, Karimi and Nadi (2018) collected and analyzed the data based on the three pillars of fair distribution of resources, fair use of resources, and meritocracy. The findings showed that the greatest similarity between India and Iran is related to the existence of preschool period in both systems, improvement of infrastructure and health facilities, classification of students into gifted and elite, qualitative and quantitative evaluation and the existence of inequality. gender differences in schools. Another finding showed that the Indian education system is more flexible and decisions are decentralized. Also, the educational approaches in India are more socially oriented and the reasons for dropping out of school are mostly family poverty, while in Iran, the educational approaches have a cultural-social nature and the reason for students dropping out is less economic. The results of this research can help educational planners and policymakers in designing and developing programs related to educational justice so that all learners in all regions of the country can benefit from educational opportunities in a fair way. become Keywords: comparative study review, educational policy, educational justice, Iran, India. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
comparative study review, educational policy, educational justice, Iran, India | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 271 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |