
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,955 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,226 |
مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عوامل و شیوه های جذب انتخاب معلم درایران و ژاپن | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
دوره 2، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 167-183 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/mtt.2023.3615 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا سلگی* | ||
دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران گروه مدیریت آموزشی | ||
چکیده | ||
مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عوامل و شیوه های جذب انتخاب معلم درایران و ژاپن چکیده هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عوامل و شیوه های جذب و انتخاب معلم درایران و ژاپن بود. ازالگوی بردی که دارای چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کشورهایی است که طی دو دهه اخیر در زمینه نحوه جذب و انتخاب معلم دست به اصلاحاتی زده اند. به همین خاطر، دو کشور ایران و ژاپن به عنوان نمونه تحقیق بر مبنای نمونه گیری هدفمند بخاطر اولویت قائل شدن به موضوع در زمینه نحوه جذب و انتخاب معلم، براساس اسناد و گزارش ها انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای، مقالات، گزارش های فصلی و سالیانه برخی از سایت های بین المللی مانند یونسکو و سایت های وزارت آموزش و پرورش دو کشور هدف جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که بیشترین شباهت بین ژاپن و ایران مربوط به پذیرش در آزمون و تعیین صلاحیت برای انتخاب معلم است. یافته دیگر نشان داد که تفاوت اصلی بین دو کشور مورد مطالعه مربوط به برگزاری دوره های عملی در مراکز وابسته به دانشگاه تربیت معلم برای تمرین معلمی و انجام پژوهش های مربوط به آن و تعیین صلاحیت برای ورود به حرفه ی معلمی است. نتایج این تحقیق می تواند به برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی در گزینش و جذب و برنامه ریزی جهت تعیین صلاحیت های لازم جهت ورود به حرفه معلمی کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت معلم؛ مطالعات تطبیقی؛ ژاپن؛ ایران؛ جذب و انتخاب معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of educational policy in the field of factors and ways of recruiting teachers in Iran and Japan | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Solgi | ||
Farhangian University, Shahid Chamran Campus, Department of Educational Management | ||
چکیده [English] | ||
A comparative study of educational policy in the field of factors and ways of recruiting teachers in Iran and Japan Abstract The aim of the current research was to study the comparative study of educational policy in the field of factors and methods of teacher recruitment and selection in Iran and Japan. Bardi's model, which has four stages of description, interpretation, comparison and comparison, was used for data analysis. The research community includes countries that have made reforms in the field of recruiting and selecting teachers in the last two decades. For this reason, the two countries of Iran and Japan were selected as research examples based on purposeful sampling in order to give priority to the issue of how to recruit and select teachers, based on documents and reports. Research data were collected through library documents, articles, quarterly and annual reports from some international sites such as UNESCO and the sites of the Ministry of Education of the two target countries. The findings showed that the greatest similarity between Japan and Iran is related to the admission to the exam and determining the qualification for choosing a teacher. Another finding showed that the main difference between the two studied countries is related to the holding of practical courses in the centers affiliated to the teacher training university for teaching practice and conducting related research and determining the qualification to enter the teaching profession. The results of this research can help educational planners and policy makers in selecting and recruiting and planning to determine the necessary qualifications to enter the teaching profession. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher training, comparative studies, Japan, Iran, teacher recruitment and selection | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 99 |