
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,234 |
اثربخشی برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر عمق دانش بر سطح پیچیدگی شناختی یادگیرندگان در درس علوم تجربی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 30، اسفند 1402، صفحه 27-49 اصل مقاله (881.59 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.15367.1557 | ||
نویسندگان | ||
میثم کرمی* 1؛ زهره کرمی2 | ||
1دانش آموخته روانشناسی تربیتی، آموزگار آموزش و پرورش، همدان، ایران | ||
2استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر عمق دانش بر سطح پیچیدگی شناختی یادگیرندگان در درس علوم تجربی بود. در این پژوهش، از طرح شبه تجربی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش شامل 46 نفر از دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان در شهر فامنین بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به تصادف در گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. ابزار اندازه گیری، آزمون محقق ساخته پیچیدگی شناختی درس علوم تجربی پایه پنجم دبستان بود. در این طرح، ابتدا پیش آزمون پیچیدگی شناختی این دروس از هر دو گروه به عمل آمد. در گروه آزمایش، برنامه درسی علوم تجربی با استفاده از مدل مبتنی بر عمق دانش اجرا شد و دانش آموزان گروه کنترل نیز در این مدت، به روش معمول، آموزش دیدند. بعد از اجرای طرح نیز، پس آزمون پیچیدگی شناختی درس علوم از هر دو گروه به عمل آمد. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس (میزان 0/001 =p< 0/05 ,p ؛ 526/36= (43, 1) F) نشان داد که بین دو گروه در نمرات پس آزمون پیچیدگی شناختی درس علوم تجربی، تفاوت معناداری وجود دارد که این تفاوت، نشان دهنده تأثیر مثبت برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر عمق دانش، بر رشد پیچیدگی شناختی یادگیرندگان در درس علوم تجربی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ مدل تدریس؛ عمق دانش؛ پیچیدگی شناختی؛ علوم تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of the Experimental Science Curriculum Based on the Depth of Knowledge on the Level of Cognitive Complexity of Learners in the Experimental Science Course | ||
نویسندگان [English] | ||
Maysam Karami1؛ Zohreh Karami2 | ||
1B.A.in Educational Sciences, Elemantary School Teacher, Hamedan, Iran | ||
2Asisstant Professor of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate how an experiential science curriculum, based on depth of knowledge, affects the cognitive complexity level of students in the experimental science course. The researcherws employed a quasi-experimental pre-test, post-test design with a control group. The sample of the study involved 46 fifth-grade male students in Famenin city, chosen through cluster sampling and randomly assigned to either the control or experimental group. A cognitive complexity test, developed by the researchers, was used to assess the fifth-grade experiential science curriculum. Initially, both groups underwent a pre-test to measure cognitive complexity in the science lesson. The experimental group followed the experiential science curriculum utilizing a depth of knowledge model, while the control group received traditional instruction. After the intervention, a post-test evaluating cognitive complexity in science was given to both groups. Covariance analysis of the data (F(1,43)=526/36; p<0/05, p=0/001) indicated a significant difference in post-test cognitive complexity scores between the two groups, demonstrating a positive impact of the experiential science curriculum, based on depth of knowledge, on the cognitive development of students in the science curriculum | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, teaching model, depth of knowledge, cognitive complexity, experimental sciences | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 134 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |