| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,878 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,867,374 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,792,857 |
بررسی عوامل موثر بر موفقیت در اجرای درس پژوهی | ||
| آموزش پژوهی نوین | ||
| دوره 10، شماره 37، خرداد 1403، صفحه 1-13 اصل مقاله (420.5 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سیده راهله انصاری پور* ؛ انسی کرامتی | ||
| مدرس گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در راستای انجام درس پژوهی موفق عوامل متعددی تاثیرگذار هستند. هدف این پژوهش اول بررسی مهمترین عوامل موفقیت در اجرای درس پژوهی و جایگاه متغیرهای زمینه ای (شامل سن، محل تدریس، سطح تحصیلات، جنسیت و رشته تحصیلی) بود. این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی درس پژوهان موفق در استان خراسان رضوی (سال تحصیلی1396-1395) است که تعداد آنها برابر با 1568 نفر می باشد. براساس جدول مورگان و توسط روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 310 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی تک نمونه ای، مانوا و مقایسه های زوجی استفاده شد. یافته ها بیانگر آن بود که یک درس پژوهی موفق بیش از آنکه به "شناسایی و تدوین یک مساله آموزشی مناسب" یا "نحوه مشاهده و بازخورد ناظران" بستگی داشته باشد؛ تحت تاثیر "کیفیت تدریس معلم" قرار دارد. همچنین بین عوامل موثر بر موفقیت در اجرای درس پژوهی و دو متغیر "سن و محل تدریس"، تفاوت معناداری وجود دارد اما بین عوامل موثر بر موفقیت در اجرای درس پژوهی و متغیرهای "سطح تحصیلات، جنسیت و رشته تحصیلی"، تفاوت معناداری وجود ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| درس پژوهی؛ متغیرهای زمینه ای؛ درس پژوهان موفق؛ استان خراسان رضوی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Examining the Effective Factors on Implementation of a Successful Lesson Study ) Successful People in Lesson Study in the Khorasan Razavi Province) | ||
| نویسندگان [English] | ||
| seyede rahele Ansaripour؛ Ensi keramati | ||
| Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| . This study is to examined the most important factors contributing to successfulness in implementing a lesson study, first, and then the statue of demographical characteristics in this regard (including: age, the place of teaching, level of education, sex and field of education), was examined. This research carried out by survey method and using a researcher-made questionnaire. The Statistical population were all the 1568 teachers who were successful in implementing the lesson study in 2016-2017 academic year. Study sample were 310 teachers based on Morgan Table and stratified random sampling. Data were analyzed through One Sample T-Test, Manova and Paired Comparisons. Findings revealed that a successful lesson study is based on “the quality of teaching” more than on “recognition and development of a good question” or “the quality of the observation and referee feedbacks”. Again there is a significant difference between factors that influence on implementing a successful lesson study and age as well as the place of teaching. But there is no significant difference between the effective factors on successfulness in implementing a lesson study and three other variables, including level of education, sex and field of study. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Lesson Study, Demographical Characteristics, Successful Teachers in Implementing a Lesson Study, Khorasan Razavi Province | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 794 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 652 |
||