
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,864 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,207 |
چالش های رسانه های دیجیتالی در تربیت اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه آن | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 37، خرداد 1403، صفحه 24-36 اصل مقاله (444.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
امیر مرادی* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی چالشهای رسانه-های دیجیتال در تربیت اخلاقی دانشآموزان دوره ابتدایی و راهکارهای پیشگیرانه آن است. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع توصیفی- تحلیلی (تحلیل محتوای کیفی) و استنتاجی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای- اسنادی است و اسناد مورد تحلیل شامل کتب، پایاننامه، مقالات و پیشینه مطالعاتی است. یافتههای پژوهش نشان داد؛ مهمترین چالشهای رسانههای دیجیتال در تربیت اخلاقی دانشآموزان شامل هنجارشکنی، قانونگریزی، تزلزل جایگاه تربیتی والدین و مربیان، سست شدن فضایل تربیتی و اخلاقی، روزمرگی و نابودی تفکر انتقادی، توجه به نیازهای لوکس و غیر ضروری، نقض حریم خصوصی است. همچنین نظارت بر استفاده بهینه از رسانههای دیجیتال (شامل تعیین چارچوب محدودکننده و تقویت تعاملات بین فردی و گروهی)، ایجاد چهرهای الگویی در استفاده منطقی از رسانهها (شامل مدیریت زمان و میزان استفاده، مدیریت و نظارت بر محتوای رسانهها، حفظ حریم خصوصی)، پرهیز از معصومپنداری رسانهها ، پرورش مهارت تفکر انتقادی و فراگیری سواد رسانهای مهمترین راهکارهای پیشگیرانه آن است. در پایان میتوان چنین نتیجهگیری کرد؛ اگر رسانههای دیجیتال نتوانند همسو با اهداف تربیت اخلاقی نهاد آموزش و پرورش به پرورش کودکانی اخلاقمدار، آگاه، توانمند و مسئولیتپذیر بپردازد در آینده قبول صلاحیتهای آن از سوی گروههای مرتبط ذینفع (خانواده، مدرسه و جامعه) زیر سؤال خواهد رفت. | ||
کلیدواژهها | ||
رسانه های دیجیتالی"؛ " تربیت اخلاقی "؛ " دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges of Digital Media in the Moral Education of Elementary School Students and Providing Preventive Solutions | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Moradi | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the challenges of digital media in the moral education of elementary school students and providing preventive solutions. The method of the present research is qualitative and descriptive-analytical type (qualitative content analysis) and inferential. Research findings showed; the most important challenges of digital media in moral education of students include norm-breaking, lawlessness, wavering of educational status of parents and educators, weakening of educational and moral virtues, daily life and destruction of critical thinking, attention to luxury and unnecessary needs, privacy violation. Also, monitoring the optimal use of digital media (including setting a limiting framework and strengthening interpersonal and group interactions), creating a model face in the rational use of media (including managing the time and amount of use, managing and monitoring media content, maintaining privacy), avoiding media innocence, cultivating critical thinking skills and learning media literacy are the most important preventive strategies. In the end it can be concluded as follows; if digital media in line with the goals of moral education of the of the educational institution can not educate morally aware, knowledgeable, capable and responsible children, in the future, the acceptance of its competencies by related stakeholder groups will be questioned. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Digital media", " Moral education, ", "Elementary course | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |