
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,151 |
آموزش تفکّر به کودکان و نوجوانان در بستر راهبردهای تدریس و محتوای کتابهای درسی | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 37، خرداد 1403، صفحه 51-68 اصل مقاله (563.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مختار ذاکری* 1؛ علی بهرامشاهی2؛ مظفر باقرزاده همایی2 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، تبیین آموزش تفکّر به کودکان و نوجوانان در بستر راهبردهای تدریس و محتوای کتابهای درسی بود. روش جمعآوری دادهها، اسنادی و روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیلی-استنتاجی بود. نتایج نشان داد، آموزش تفکّر متشکل از هفت وجه است. برای آموزش هر وجه، راهکارهای عملیاتی در قالب راهبردهای فعال تدریس مطرح شد که امکان پیادهسازی آن، در زمان مشخصشدهی برنامهدرسی مدارس وجود دارد. اولین مساله در آموزش تفکّر، این است که موضوع مناسب آموزشی هر نوع تفکّر از کتابهای درسی احصا گردد. سپس امکانات و فضای آموزشی مناسب آموزش آن نوع تفکّر باید فراهم آید. در جریان آموزش تفکّر در بستر راهبردهای تدریس باید توجهداشت، همزمان دو هدف دستیابی به اهداف مندرج در محتوای موردنظر کتاب درسی و فعالسازی و بهتبع آن، رشد جریان تفکّر فراگیر مدنظر است و نباید یکی جای دیگری را بگیرد. بکارگیری هر نوع تفکّر، کارکرد خاص خود را دارد که دیگر انواع تفکّر ندارد؛ بههمین دلیل برای رسیدن به رشد همهجانبه، نباید از هیچ یک از انواع تفکّر غفلت کرد. همهی دروس و همهی کلاسهای درس با هرنوع محتوایی، میتواند یک میدان عمل برای آموزش تفکّر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تفکّر؛ راهبردهای تدریس؛ کتابهای درسی دورهی ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching Thinking to Children and Adolescents in the Context of Teaching Strategies and Textbook Content | ||
نویسندگان [English] | ||
Mokhtar Zakeri1؛ Ali Bahramshahi2؛ Mozaffar Bagherzade Homaei2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2Department of Biology Education, Farhangian University, PO Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was to explain the teaching of thinking to children and adolescents in the context of teaching strategies and textbook content. The method of data collection in this study was documentary and the method of data analysis was analytical-inferential. The results show that thinking training consists of seven aspects that with a practical theoretical approach, to teach seven specific types of thinking, practical solutions in the form of active teaching strategies that can be implemented at the specified time of the school curriculum. The first issue in teaching thinking is that the appropriate teaching topic for each type of thinking is included in the textbooks. Then the appropriate educational facilities and space for teaching that kind of thinking should be provided. During the teaching of thinking in the context of teaching strategies, it should be noted that at the same time, the two goals of achieving the goals contained in the desired content of the textbook and activation and, consequently, the growth of inclusive thinking should be considered and should not take one place. The application of each type of thinking has its own function that other types of thinking do not have. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
thinking training, teaching strategies, elementary school textbooks | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 515 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 279 |