
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
فرایند تصویرسازی در اشعار فرخی یزدی و رصافی و ارتباط آن با نگرش شاعر | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 1، تیر 1403، صفحه 40-54 اصل مقاله (3.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2024.3636 | ||
نویسندگان | ||
سعیده بیرجندی* 1؛ حبیب کشاورز2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
تصویر یکی از مهمترین عناصر شعر است که میتواند جهانبینی، نگرش و موضعگیری کلی شاعر در برابر اشیاء و حوادث را نشان دهد. این عنصر در شعر آنقدر اهمیت دارد که بدون آن، عاطفه و اندیشه شکل نمیگیرند. تصویر در یک تقسیمبندی کلی ازلحاظ حقیقت و مجاز به دو دسته زبانی و مجازی تقسیم میشود. تصویر مجازی نیز خود ازنظر نوع نگرش شاعر به سطح و اعماق، قابل تقسیمبندی است. مقاله حاضر با روش تحلیلی-توصیفی به بررسی عنصر تصویر و تصویرپردازی در اشعار فرخی یزدی و معروف رصافی، از شاعران عصر مشروطه و نهضت میپردازد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که دو شاعر مذکور در اشعار خود از انواع تصاویر مجازی، زبانی، سطح و اعماق، استفاده کردهاند. آنها همچنین برای خلق تصاویر مجازی از نماد و رمز، استعاره، تشبیه و تلمیحات اسطورهای بهره بردهاند. مضامین غالب در اشعار آنها آزادی، وطن، پیشرفت، ظلمستیزی و علمآموزی است که در تصاویری مانند سرو، کبوتر، خون دل، اُسد (شیران)، اللیل (شب) و الجنان (بهشتها) تجسم یافته است. تصاویر اعماق در شعر فرخی بیشتر از رصافی است و دلیل آن این است که فرخی سعی داشته با استفاده از استعاره، تشبیه و کنایه از گزند حکومت در امان بماند. همچنین رصافی بیشتر بر مضامین اجتماعی و فرهنگی تمرکز داشته، درحالیکه تمرکز فرخی یزدی اغلب بر مضامین اجتماعی فرهنگی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی؛ عصر نهضت؛ دوره مشروطه؛ فرخی یزدی؛ معروف رصافی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Illustration in Farrokhi Yazdi's poem and Maruf Rusafi and their connection to the poet’s direction | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeedeh Birjandi1؛ habib Keshavarz2 | ||
1Assistant Professor of department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Semnan | ||
چکیده [English] | ||
The image is one of the most important elements of poetry that can reflect the poet's worldview, and attitude toward objects and events. Image in poetry is so important that without it, emotion and thought are not formed. The image is divided into two categories: linguistic and virtual. The last one can be divided into superficial and deep, depending on the poet's attitude. Each artist uses methods to visualize and create a variety of images depending on their information storage. Poetry and poetic imagery have their own characteristics in the literature of each period. Poetry and poetic images acquired their own characteristics in the period of the constitution and the era of the movement due to the developments in the Iranian and Arab society, and the study of these poetic images can reveal the characteristics of the poetry of that period. The present article analyzes analytic-descriptive method in the poems of two poets of constitutional and movement era, namely Farrokhi Yazdi and Maruf Rusafi. The results of this study show that the two poets used virtual, linguistic, surface and deep images in their poems and they have used mythical symbols, metaphors, similes, and symbols to create virtual images. Also dominant in their poems is freedom, homeland, progress, cruelty, and education embodied in images such as cedar, pigeon, blood of the heart, al-Assad (lion), al-lail (night), and al-Janan (paradise.( | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Illustration, Nahdam, Constitutional Revolution, Farrokhi Yazdi, Maruf Rusafi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 140 |