
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,235 |
بررسی میزان حضــور عناصر ادبی معاصر در کتاب عربی دوازدهم | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 1، تیر 1403، صفحه 72-84 اصل مقاله (2.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2024.3638 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی ضیایی علیشاه* 1؛ سهیلا شجاع زاده2؛ سید صادق غلامی3 | ||
1گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، | ||
2گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، صندوق 56441 تهران، - پستی 888 ایران | ||
3گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق 56441 تهران، - پستی 888 ایران | ||
چکیده | ||
پدیده زبان در هر دوره و عصری تغییر پیدا کرده و نوسازی میشود و کتابهای درسی برای انتقال صحیح آن زبان به فراگیران، باید دربردارندۀ تحولات آن زبان نیز باشند. تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان حضور عناصر معاصر زبان عربی همانند نشانههایی از زندگی شهروندی، ابزارهای زندگی و اصطلاحات و شیوه بیان معاصر در کتاب دوازدهم انجام میگیرد. روش پژوهش، تحلیل کیفی ویلیام رومی است و جامعه آماری در این تحقیق شامل متن کتاب دوازدهم عربی، زبان قرآن است که چهار عامل یا پارامتر: داستان، شعر، واژه و عکس مورد بررسی و تحلیل واقع شده است. نتایج نشان میدهد کتاب دوازدهم در دو عنصر داستان و عکس با پرداختن به نشانههای مورد ارزیابی، امتیازی بالاتر از عدد مورد قبول یک را در فرمول شاخص درگیری فراگیران کسب کرده که نشانگر توجه نسبی مؤلفان به نشانههای زندگی معاصر است این عدد بهویژه در بخش داستان مطلوبتر است اما در عامل شعر با کسب عدد صفر و در پارامتر واژههای جدید با عدد 13/ کمترین توجه را به زندگی معاصر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان؛ معاصر؛ عربی؛ کتاب درسی؛ دوازدهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the presence of contemporary literary elements in the 12th Arabic book | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad ali ziaei alishah1؛ soheyla shoja zadeh2؛ seyyed sadegh gholami3 | ||
1Department of Persian Language and Literature Education | ||
2Department of Art Education | ||
3Department of Mathematics Education | ||
چکیده [English] | ||
The phenomenon of language, being, is changed and modernized in every period and age, the textbooks for learning non-native languages, and to properly transmit that language to learners, they must also include the transformation of that language. The present study aims to examine the presence of contemporary elements of the Arabic language, such as signs of citizenship life, Life tools and terms and contemporary expression in the twelfth book. The method of research is the qualitative analysis of William of Rome, and the statistical community in this research includes the text of the twelfth book of Arabic, which is examined and analyzed by four factors or parameters: story, poetry, word and photo. The results show that the twelfth book in the two elements of story and photo, by addressing the signs evaluated, scored higher than the number accepted by one in the formula of the learners ' Conflict Index, which indicates the relative attention of the authors to the signs of contemporary life. this number is especially desirable in the story section, but in the poetry factor with the number zero and in the parameter of new words with the number 13/ it pays the least attention to contemporary life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Language, contemporary, Arabic, textbook, 12th | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135 |