
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
شناسایی آسیبها و چالشهای کارورزی مجازی دانشگاه فرهنگیان در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعۀ آمیخته | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 13، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 39، مرداد 1403، صفحه 205-223 اصل مقاله (598.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.3659 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه عبدی لیفکوئی1؛ ناصر عباسی* 2؛ عظیمه ریحانی اردبیلی3؛ الهه مرادخانی4 | ||
1دبیر آموزش و پرورش، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استادیار گروه آموزش زبان عربی، مرکز آموزش عالی شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد آمار، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
، گذراندن کارورزی در بستر مجازی در ایام کرونا چالشهایی به همراه داشت که شناسایی آنها برای دوران پساکرونا بسیارمهم است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب های کارورزی مجازی دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا انجام گردید. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر راهبرد و روش، از طرح های آمیخته اکتشافی(کیفی –کمی) می باشد. بخش کیفی به شیوه پدیدارنگاری و بخش کمی به شیوه توصیفی- پیمایشی اجرا گردید. فاز کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته با اساتید و دانشجومعلمان اجرا گردید و مؤلفههای فاز کیفی مبنای ساخت پرسشنامه 52 سوالی جهت اجرای فاز کمی شد که با استفاده از نرمافزار آماری Spss 25 پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر با 965/0 محاسبه شد. در فاز کمی جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است که در حال گذراندن واحد کارورزی میباشند که از این تعداد، 346 دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم-افزارهایی آماری Spss ورژن 25 و آزمونکلموگورف-اسمیرنوف، دوجملهای و فریدمن انجام پذیرفت. یافتهها حاکی است که عمدهترین آسیبهای کارورزی مجازی پژوهش حاضر عبارتند از: ضعف مهارتی و تجربی اساتید راهنما و معلمان راهنما در اجرای کارورزی مجازی، نبود منابع بهروز متناسب با نیاز روز، عدم موفقیت دانشجومعلمان در کسب حرفهی معلمی طی گذراندن کارورزی مجازی، همکاری پایین عوامل مدارس، معلمان راهنما و ادارات محل خدمت با دانشجوی کارورز، عدم آشنایی کامل دانشجومعلمان با درس کارورزی، عدم تعاملات لازم دانشجو با استاد و معلم راهنما و عدم موفقیت سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه فرهنگیان. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ آموزش مجازی؛ کارورزی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ دانشجومعلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Pathology of Virtual Internship at Farhangian University during Coronavirus Pandemic: a Mixed Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Atefeh Abdi Lifkoei1؛ Naser Abbasi2؛ Azimeh reihaniardebili3؛ Elahe Moradkhani4 | ||
1Teacher in Education, Tehran, Iran. | ||
2PhD Student in Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Arabic Language Teaching, Bahonar campus, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
4MA. in Statistics, Department of statistics, University of Zanjan, Zanjan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The internship period is one of the most important parts of studying at Farhangian University; However, due to the corona virus, doing an internship in the virtual platform brought challenges that are very important to identify for the post-corona era. The qualitative phase was conducted through semi-structured interviews with professors and student teachers, which were extracted after coding the data.The components of qualitative phase became the basis for building a 52-question questionnaire for the implementation of the quantitative phase, and its reliability was calculated as 0.965 based on Cronbach's alpha using Spss 25 statistical software. In quantitative phase, the statistical population of the research includes all student teachers of Farhangian University who are undergoing an internship, of which 346 students were selected using stratified random sampling. Data analysis was done with statistical software Spss version 25 and Kolmogorov-Smirnov, binomial and Friedman tests.The findings indicate that the main harms of virtual internship in the present study are: low scientific-professional ability of some mentor teachers in the implementation of virtual internship,, low cooperation of school officials, guidance teachers and the offices of the place of service with the student intern, lack of full familiarity of the student teachers with the internship course, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
pathology, virtual education, internship, Farhangian University | ||
مراجع | ||
Ahmadabadi, S., & Ramezani, F. (2024). The Role of COVID-19 Repercussions on Mental Health Issues on University Students. Educational and Scholastic studies, 13(1), 143-154. [In Persian] https://doi.org/10.48310/pma.2024.3514
Badeleh, A. (2021). Identification of the Effective Factors on Promotion of Internship Conducting Quality and Evaluation of the Present Situation in the Farhangian University of Mazandaran Province. Educational and Scholastic studies, 9(4), 7-35. [In Persian] DOR: 20.1001.1.2423494.1399.9.4.1.5
Dao, T. L., Hoang, V. T., & Gautret, P. (2021). Recurrence of SARS-CoV-2 viral RNA in recovered COVID-19 patients: a narrative review. European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases, 40, 13-25. https://doi.org/10.1007/s10096-020-04088-z
Document on the fundamental transformation of education. (2011). Tehran: Higher Cultural Council of Education. [In Persian]
Farhangian University (2016). Teacher training curriculum design. Tehran: Farhangian University Press. [In Persian]
Gault, J. Leach, E. & Duey, M. (2010). Effects of business internships on job marketability: The employers’ perspective. Education & Training, 52(1), 76–88.
Ghanbary, M., Nikkhah, M., & Nikbakht, B. (2018). The Pathology of Farhangian University Internship: a Mixed Study. Theory and Practice in the Curriculum, 5(10), 33-64. [In Persian]
Hao, X., Peng, X., Ding, X., Qin, Y., Lv, M., Li, J., & Li, K. (2022). Application of digital education in undergraduate nursing and medical interns during the COVID-19 pandemic: A systematic review. Nurse education today, 108, 105183. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105183
Hosseini, S. A., & Allah Karami, A. (2023). Challenges and opportunities of virtual education from the viewpoint of student teachers of Farhangian University (Case study: Farhangian University of Kurdistan). Educational and Scholastic studies, (), -. [In Persian] https://doi.org/10.48310/PMA.2023.30268
Imani, H., Reyhani Ardabili, A., Golmoradi, S., & Vakhshoozi S. T. (2020). Narratives of virtual internship in Farhangian University. Yazd: Tik Publications. [In Persian]
Jafari Shafaq, M., Taadoli, M., & Ghaffarian Eidgahi Moghadam, J. (2020). Practical guide for internships 1 and 3. Tehran: Farhangian University Press. [In Persian]
Khodadoost, M. R., & Farrokhnia, N. (2021). Emotional interactions in the virtual internship of student teachers of Farhangian University. Internship Studies in Teacher Education, 1(3), 68-91. [In Persian]
Khoroushi, P., Parishani, N., & Ghorbani, S. (2020). Examining the problems and problems of the internship course from the teachers of Farhangian University (case study: Farhangian University of Isfahan). Teacher Education Policy Studies, 3(1), 13-39. [In Persian] DOR: 20.1001.1.26457725.1399.3.1.2.7
Mehromhammadi, M., Musapour, N., Ahmadi, A., Moshfegh Arani, B., Al-Hosseini, F., Hosseinzadeh, G., Ahmadi, F. Z., Safar Navadeh, K., Elhamian, N., Soleimani, M., & Mahdavi Hezaveh, M. (2015). Practical guide of Farhangian University's internship program with the approach of teacher education. Tehran: Farhangian University Press. [In Persian]
Mortazavizadeh, H., & Nasr Isfahani A. R. (2017). Studying the Problems Concerning the Internship (Teaching Practice) Course from the Farhangian University Students' Point of View. Educational Researches, 4 (34), 60-74. [In Persian] https://doi.org/10.52547/erj.4.34.60
Moshfegh Arani, B. (1999). Teaching practice guide for associate and bachelor's degree in teacher education. Tehran: Madreseh Publications. [In Persian]
NamdariPejman, M. (2024). Practicum analysis in the conditions of Corona Pandemic: Inference of post-corona policies. Theory and Practice in Teachers Education, 10(17), 17-1. [In Persian] https://doi.org/10.48310/itt.2024.3564
Rastegari, N., & Salari, P. (2021). Pathology of Farhangian University Internship Program based on Trigonometric Analytical Model "3c". Educational and Scholastic studies, 10(3), 245-265. [In Persian] DOR: 20.1001.1.2423494.1400.10.3.10.9
Salerni, A., Sposetti, P. & Szpunar, G. (2014). Narrative Writing and University Internship Program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140, 133-137.
Zare Khalili, M., & Feridouni, F. (2020). Pathology of virtual education from the perspective of primary school teachers; A qualitative case study. New developments in educational management, 1(2), 43-53. [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |