
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,153 |
ارزیابی میزان سطوح تفکر جبری دانشآموزان پایه دهم هنرستانهای فنی وحرفه ای منطقه 19 تهران | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 10، شماره 35، شهریور 1403، صفحه 57-69 اصل مقاله (493.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ملوک حبیبی* 1؛ سید مهدی طاعت خرسند2؛ وحید عالمیان1 | ||
1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی میزان سطوح تفکر جبری دانشآموزان پایه دهم بر اساس چارچوب ارائه شده توسط کاپوت و پانتزی در چهار سطح (الف) تعمیم محاسبات، (ب) تفکر تابعی، (ج) زبان مدلسازی و (د) اثبات جبری میباشد. تفکر جبری، توانایی استفاده از ساختارها و روابط انتزاعی ریاضی برای تعمیم، بازنمایی، توجیه و استدلال است، این نوع تفکر به دانشآموزان کمک میکند تا ارتباطات عمیقی بین مفاهیم و مؤلفههای ریاضی را برقرارکنند. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پایه دهم هنرستانهای فنی وحرفهای شهرتهران ونمونه آماری، نمونه دردسترس به تعداد 62 نفر(31 نفردختر و31 نفر پسر)که درسال تحصیلی 1402-1401 تحصیل میکردند، انتخاب شد. روش پژوهش از جهت هدف توصیفی– پیمایشی است. آزمون محققساخته با روایی و پایایی مناسب انجام و نتایج با آمار توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که در هر چهار سطح تفکر جبری، دانشآموزان عملکرد ضعیفی از خود ارائه کردند. میانگین کل نمرات کسب شده توسط دانشآموزان در سطح تعمیم محاسبات 5/35%، تفکر تابعی 5/36%، مدلسازی 9/14% و در سطح اثبات جبری 4% و نتایج آزمون تی مستقل تأیید کرد که سطوح تفکر جبری دانشآموزان دختر و پسر دارای تفاوت معنا داری نمیباشد و سطوح تفکر جبری دختران برابر با پسران می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سطوح تفکر جبری؛ تعمیم محاسبات؛ تفکر تابعی؛ مدلسازی؛ اثبات جبری؛ پایه دهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of algebraic thinking levels of 10th grade students of vocational schools in the 19th district of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
molouk Habibi1؛ Seyed Mehdi Taat Khorsand2؛ vahid alamian1 | ||
1Department of Mathematics Education, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2Master of Mathematics Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to evaluate the level of algebraic thinking of 10th grade students based on the framework provided by Cairn, Kaput and Pantzi in four levels (a) generalization of calculations, (b) functional thinking, (c) modeling language and (d) proof. The statistical population of the research was 10th grade students of Technical and Vocational Colleges in Tehran and the statistical sample was 62 people (31 girls and 31 boys) who were studying in the academic year 1402-1401. The sample was selected purposefully. The research method is descriptive-survey. A researcher-made test was taken with confirmed validity and reliability, and the research results were analyzed using descriptive and inferential statistics.The results of this research indicated that in all four levels of algebraic thinking, students demonstrated poor performance. The overall average scores obtained by students were 35.5% in the generalization of computations, 36.5% in functional thinking, 14.9% in modeling, and 4% in algebraic proof. The results of the independent t-test confirmed that there is a significant difference in the levels of algebraic thinking between female and male students, with female students having higher levels of algebraic thinking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Levels of Algebraic Thinking, , Generalized Arithmetic, Function Thinking , Modeling, ,Algebraic Proof, 10th grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 141 |