
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,145 |
مقایسه اثربخشی روش تدریس معکوس و روش تدریس حل مسئله بر اضطراب ریاضی دانشآموزان پایه ششم | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 30، اسفند 1402، صفحه 125-146 اصل مقاله (655.75 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.15773.1604 | ||
نویسندگان | ||
حسین افلاکی فرد* 1؛ محمد قلعه نویی2 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران | ||
2. مدیر ابتدایی منطقه درودزن، مرودشت، فارس، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی روش تدریس حل مسئله و روش تدریس معکوس بر اضطراب ریاضی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان پایه ششم شهر مرودشت در سال تحصیلی 1402- 1401 میباشد. برای نمونه گیری، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تک مرحله ای استفاده شده است؛ بدین صورت که ابتدا دو مدرسه ابتدایی در شهر مرودشت به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از این مرحله، پرسشنامه اضطراب ریاضی بر روی دانشآموزان پایه ششم این دو مدرسه اجرا شده و افرادی که نمرات بالاتری در این آزمون کسب کردهاند، به عنوان نمونههای متمرکز (خوشه) شناسایی شدند. سپس از این خوشه، دانش آموزان به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25) قرار داده شدند. ابزار سنجش، مقیاس تجدید نظرشده اضطراب ریاضی پلیک و پارکر بود. روایی و پایایی ابزار نیز مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که روش تدریس حل مسئله بر اضطراب ریاضی، تأثیر مثبت و معناداری داشته است (0.01 p <) و حدود 23 درصد از واریانس در نمرات اضطراب ریاضی، مربوط به این روش تدریس است. روش تدریس معکوس نیز بر اضطراب ریاضی، تأثیر مثبت و معناداری داشته است (0.01 p <) و حدود ۴۷ درصد از واریانس در نمرات اضطراب ریاضی مربوط به این روش تدریس است. میانگین نمره تعدیلشده پسآزمون اضطراب ریاضی برای روش تدریس معکوس (39/57) کمتر از روش تدریس حل مسئله (34/77) است؛ بنابراین، روش تدریس معکوس، اثربخشی بیشتری در کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان داشته است. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که بهکارگیری روشهای آموزشی نوین نظیر تدریس معکوس و حل مسئله، در فرایند تدریس ریاضی میتواند به طور قابل توجهی اضطراب ریاضی دانشآموزان را کاهش داده و عملکرد آنها را بهبود بخشد. با توجه به شناخت عمیقتر از اضطراب ریاضی و استفاده از روشهای تدریس مناسب، میتوان علاوه بر تأثیر مثبت و مؤثر بر تواناییهای ریاضی و ایجاد محیط یادگیری، از احساسات منفی ناشی از اضطراب ریاضی جلوگیری کرد. این نتایج میتواند بهعنوان راهنمایی مفید برای سیاستگذاران و مدیران آموزشی باشد تا در فرایند تدریس و یادگیری ریاضی در مدارس، سبب بهبود چشمگیرتری شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس حل مسئله؛ روش تدریس معکوس؛ اضطراب ریاضی؛ پایه ششم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparison of the Effectiveness of Flipped Teaching Method and Problem-Solving Teaching Method on Sixth-Grade Students’ Mathematical Anxiety | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Aflakifard1؛ Mohammad Ghalehnooei2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Principal of Elementary School, Dorudzan District, Marvdasht, Fars, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to compare the effectiveness of problem-solving teaching method and flipped teaching method on mathematics anxiety among students. The research method was quasi-experimental with a pre-test, post-test design including a control group. The statistical population consisted of all sixth-grade students in Marvdasht city during the academic year 1401-1402. Cluster random sampling was used, where two elementary schools were randomly selected in Marvdasht. Afterward, the mathematics anxiety questionnaire was administered to sixth-grade students in these schools, and those with higher scores were identified as the cluster samples. From these clusters, students were randomly assigned to two experimental groups (25 students each) and a control group (25 students). The measurement instrument was the revised Mathematics Anxiety Scale by Plichta and Parker, with confirmed validity and reliability. Results showed that the problem-solving teaching method significantly reduced mathematics anxiety (p < 0.01), explaining about 23% of the variance in anxiety scores. Similarly, the flipped teaching method also significantly reduced mathematics anxiety (p < 0.01), explaining approximately 47% of the variance in anxiety scores. The adjusted post-test mean score for mathematics anxiety was lower for the flipped teaching method (39.57) compared to the problem-solving method (34.77), indicating that the flipped teaching method was more effective in reducing mathematics anxiety among students. These findings suggest that employing innovative teaching methods such as flipped and problem-solving approaches in mathematics instruction can significantly reduce students' mathematics anxiety and improve their performance. This insight could be valuable guidance for educational policy-makers and managers to improve the teaching and learning process in mathematics education, thereby preventing negative emotions associated with mathematics anxiety. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"solving teaching method", " flipped teaching method", " math anxiety", "elementary", " sixth grade" Problem solving teaching method, Flipped teaching method, Mathematics anxiety, Sixth grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |