
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,995 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,236 |
میزان آشنایی معلمان با اصول اخلاق حرفهای در یادگیری الکترونیکی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 1، مرداد 1403، صفحه 51-62 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16433.1306 | ||
نویسندگان | ||
محدثه اسمعیل زاده سیدی1؛ محسن روشنیان رامین* 2؛ ذبیح اله اللهی3 | ||
1. کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران | ||
2استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3استادیاردانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف پژوهش: اخلاق حرفهای مقولهای قابلتوجه در حوزة یادگیری الکترونیکی است که از اهمیت بسزایی برخوردار است و میتواند بر کیفیت آموزش و یادگیری در این حوزه اثرگذار باشد؛ به همین دلیل توجه بسیاری از صاحبنظران حوزة آموزش و یادگیری را به خود جلب کرده است. بر این اساس، هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان آشنایی معلمان با اصول اخلاق حرفهای در یادگیری الکترونیکی است. روشها: روش این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعة آماری تحقیق را تمامی معلمان مقطع متوسطه اول شهر چابهار به تعداد 189 نفر بود که از بین این معلمان به روش تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان تعداد 123 شرکتکننده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه آشنایی با اخلاق حرفهای در یادگیری الکترونیکی با پایایی 85/0 و روش تحلیل دادهها استفاده از آزمون تی تک نمونهای بود تا میزان آشنایی این نمونه انتخاب شده با استانداردهای موجود مقایسه شود. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان آشنایی معلمان با بعد مالکیت معنوی، بعد تخریب و بعد حریم خصوصی اخلاق حرفهای در یادگیری الکترونیکی در حد متوسط به بالا بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که معلمان با اصول اخلاق حرفهای در یادگیری الکترونیکی آشنایی دارند و میتوان از این ظرفیت در بهبود فرایند آموزش و یادگیری استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ اصول اخلاق حرفهای؛ یادگیری الکترونیکی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Level of Teacher's Familiarity with the Principles of Professional Ethics in E-learning | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohadese Esmaeilzade Saeidi1؛ Mohsen Roshanian Ramin2؛ Zabieh Alleh Ellahi3 | ||
1. Master of Educational Technology, Chabahar International University, Chabahar, Iran | ||
2Assistant Professor of Educational Technology Department of Allameh Tabatabai University | ||
3Assistant Professor, Farhangian University, Zahedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Professional ethics is a significant category in the field of e-learning, which is very important and has attracted the attention of many experts in educational sciences. Based on this, the purpose of this research was to investigate the level of familiarity of teachers with the principles of professional ethics in e-learning. Methods: This research was descriptive-survey type. The statistical population of the research was made up of all the teachers of the first secondary level of Chabahar city, Teachers were 189 people, and 123 participants were selected from among the teachers by simple random method and using Morgan's table. The research tool was a questionnaire familiarizing professional ethics in e-learning with a reliability of 0.85 and the method of data analysis was using a sample t-test. Findings: The results showed that the level of teachers' familiarity with the dimension of intellectual property, the dimension of destruction and the dimension of privacy of professional ethics in e-learning was medium to high. Conclusion: It can be concluded that teachers are familiar with the principles of professional ethics in e-learning and this capacity can be used to improve the teaching and learning process | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ethics, principles of professional ethics, e-learning, teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217 |