
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,145 |
رابطه بازنمایی تصویری با توانایی حل مسئله ریاضی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی: بررسی نقش تعدیلی توانمندی روانی حرکتی، درک مطلب شنیداری، وابستگی به زمینه و توانایی فضایی-دیداری | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 1، مرداد 1403، صفحه 96-110 اصل مقاله (843.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16027.1290 | ||
نویسندگان | ||
مهران عزیزی محمودآباد* 1؛ فاطمه رازبانیان2؛ پردیس میرزایی2 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی. دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلی متغیرهای فردی از جمله توانمندی روانیحرکتی، درک مطلب شنیداری، وابستگی به زمینه و توانایی فضایی-دیداری در ارتباط با بازنماییهای تصویری و توانایی حل مسئله ریاضی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات رابطه ای-همبستگی است. نمونه پژوهش با استفاده از نرمافزار G-POWER برابر با 500 نفر از کلیۀ دانش آموزان پایۀ ششم مدارس شهرستانهای بویراحمد و دنا، بهصورت تصادفی خوشهای 24 مدرسة ابتدایی پسرانه و دخترانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون مقیاس شایستگی ریاضی کودکان اوترخت، آزمون نقشینه فلانگان، آزمون شکلهای نهفته، آزمون ترکیب قطعات فلانگان و آزمون درک مطلب خواندن کورپلاتی است؛ ضریب پایایی همة آزمونها بیشتر از 7/0 بود. یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها و نتایج نشان داد که توانمندی روانیحرکتی، درک مطلب شنیداری، استقلال از زمینه و توانایی فضایی-دیداری در رابطه با بازنمایی تصویری و توانایی حل مسئله ریاضی، نقش تعدیلی دارد. همچنین مقایسۀ رابطۀ نتایج آزمون اوترخت با حل مسئله در دانشآموزان دختر و پسر، در سطح بالای متغیرهای تعدیلی در رابطه با مؤلفههای حل مسئله و بازنمایی تصویری نشان میدهد که توانمندی روانیحرکتی در مؤلفههای مقایسه، طبقه بندی، تناظر یکبهیک، ردیفبندی، شمارش مرتب و شمارش اختیاری؛ درک مطلب شنیداری در مؤلفههای طبقهبندی، ردیفبندی، شمارش مرتب و شمارش اختیاری؛ استقلال از زمینه در مؤلفههای ردیف بندی و شمارش برایندی و توانایی فضایی-دیداری در طبقه بندی، ردیف بندی، شمارش مرتب و شمارش اختیاری در پسران نسبت به دختران بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی تصویری؛ توانایی فضایی-دیداری؛ توانمندی روانیحرکتی؛ درک مطلب شنیداری؛ وابستگی به زمینه؛ حل مسئله؛ پایۀ ششم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Visual Representation and Mathematical Problem Solving Ability of Sixth Grade Elementary School Students: Investigating the Moderating Role of Psychomotor Competency, Auditory Comprehension, Field Dependency and Spatial-Visual Ability | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehran Azizi Mahmoodabad1؛ Fatemeh Razbanian2؛ Pardis Mirzaei Bideh2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Undergraduate Elementary Education. Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
. Background and Objectives: The purpose of this study was to examine the moderating role of individual variables such as psychomotor competency, auditory comprehension, field dependency, and spatial-visual ability about visual representation and problem-solving ability. Methods: The present study is correlational-relational research. The sample of this study was 500 of all sixth-grade students in Boyerahmad and Dena cities by using G-POWER software and randomly selected 24 boys and girls of primary schools. The research tools were the Utrecht Mathematical Competence Scale, Flanagan Pattern Test, group embedded figure Test, Flanagan Component Test, and Korpilahti Listening Comprehension test. The reliability coefficient of all tests is greater than 0.7. Findings and Conclusions:Findings and results showed that psychomotor empowerment, auditory reading comprehension, independence from context and spatial ability has an adjustable role in visual representation and the ability to solve mathematical problems. Also, the comparison of the results of Utrecht test with problem solving in male and female students in high level of adjustment variables related to problem solving and visual representation shows that psychomotor empowerment in the components of comparison, classification, one-to-one correspondence, sorting, sorting and optional counting; auditory comprehension in classification, rowing, ordered counting and optional counting; independence from context in component rowing and outcome counting and spatial ability in classification, rowing, ordering and arbitrary counting are more in boys than girls. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Visual representation, spatial-visual ability, psychomotor competency, auditory comprehension, field dependency, problem-solving, sixth grade elementary | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |