
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,961 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
تحلیل ساحت علمی فناوری کتاب علوم تجربی ؛ چشماندازی نو به سند تحول | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 1، مرداد 1403، صفحه 139-159 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16496.1315 | ||
نویسندگان | ||
فیروزه علویان* 1؛ فاطمه دهقان کلیشادی2 | ||
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران | ||
2دانشکده آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش تحلیل بعد علمی-تکنولوژیکی کتاب علوم تجربی پایة چهارم ابتدایی است. اهداف تحقیق شامل توسعة تفکر انتقادی، مهارتهای حل مسئله و خلاقیت در بین دانشآموزان است. این تحقیق در پی یافتن پاسخ به این سوال است که آیا کتاب علوم تجربی پایة چهارم ابتدایی به نحوی طراحی شده است که بتواند با استفاده از فناوریهای نوین و ابزارهای مختلف، دانش علمی را ترویج کند و دانشآموزان را به انجام تحقیق و آزمایش علمی تشویق کند؟ روشها: در این پژوهش، برای ارزیابی ساحت علمی-فناوری در ابعاد «عملی» و «نظری-عملی»، از روش تحلیل کیفی بهره گرفته شد. شاخصهای تحلیل موردنظر عبارتند از: توسعة مهارتهای تفکر انتقادی، مهارتهای حل مسئله، خلاقیت و نوآوری، استفاده از فناوریهای نوین و فرصت تحقیق و آزمایش. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که کتاب مورد نظر بر پیشبرد دانش علمی و تقویت مهارتهای تفکر نقادانه، با بهرهگیری از فناوریهای نوین و ابزارهای متنوع تمرکز دارد. علاوه بر این، فرصتهایی را برای دانشآموزان به منظور مشارکت فعال در پژوهشها و آزمایشهای علمی مهیا میسازد که به تعمیق درک آنها از مفاهیم علمی کمک شایانی میکند. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که کتاب علوم تجربی پایة چهارم ابتدایی با استفاده از ابزارهای متنوع، بهطور مؤثری مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله و خلاقیت دانشآموزان را تقویت میکند. یافتههای این مطالعه میتواند به بهبود محتوای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش علوم تجربی در مقطع ابتدایی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ .ساحت علمی و فناوری کتاب علوم تجربی؛ .سند تحول بنیادین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Scientific-Technological Dimension of Experimental Sciences: A New Perspective on the Document of Fundamental Evolution | ||
نویسندگان [English] | ||
firoozeh alavian1؛ Fatemeh Dehghan Kelishadi2 | ||
1Department of Biology Education, Farhangian University, PO Box 888-56441, Tehran, Iran | ||
2Department of Elementary Education, Farhangian University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
. Background and Objectives: This study delves into the scientific-technological dimension of the fourth-grade elementary science textbook, targeting the development of critical thinking, problem-solving abilities, and creativity among students. It questions whether the textbook is designed to leverage modern technologies and various tools to enhance scientific knowledge and motivate students to undertake scientific research and experimentation. Methods: A qualitative analysis approach was adopted to evaluate the scientific-technological facet of the textbook, considering both practical and theoretical-practical dimensions. The criteria for analysis included fostering critical thinking, problem-solving, creativity, innovation, employing modern technologies, and providing research and experimentation opportunities. Findings: The investigation reveals that the textbook promotes scientific knowledge and bolsters critical thinking skills by integrating modern technologies and various tools. It also creates avenues for students to actively participate in scientific research and experiments actively, significantly aiding their comprehension of scientific concepts. Conclusion: The present study showed that the fourth-grade science textbook effectively enhances students' critical thinking, problem-solving skills, and creativity through the use of various tools. The findings of this study can contribute to improving educational content and enhancing the quality of science education at the elementary level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
. education, .scientific and technological field, . experimental science, . fundamental evolution document | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |