
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,232 |
تأثیر داستانگویی دیجیتال بر بهبود مهارت حل مسئله اجتماعی دانشآموزان ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 12، دوره 6، شماره 1، مرداد 1403، صفحه 175-189 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.16590.1325 | ||
نویسندگان | ||
زینب گرزین متاعی* 1؛ فاطمه زهرا رضائی2 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان مازندران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان مازندران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: هدف این مطالعه، اثربخشی آموزش مفاهیم مطالعات اجتماعی به روش داستانگویی دیجیتال بر مهارت حل مسئله اجتماعی دانشآموزان ابتدایی مازندران بود. روش: روش پژوهش بهصورت شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش کلیة دانشآموزان ابتدایی استان مازندران و حجم نمونه در این پژوهش ۸۰ نفر از دانشآموزان پایة سوم بودند. مشارکتکنندگان به تعداد ۳۹ نفر در گروه کنترل و ۴۱ نفر در گروه آزمایش انتخاب شدند که گروه آزمایش مفاهیم و مهارتهای اجتماعی را در ۱۳ جلسه همراه با داستانگویی دیجیتال تجربه کردند. ۱۳ داستان دیجیتال برای مهارتهای مهم و کلیدی درس مطالعات اجتماعی پایة سوم ابتدایی مبتنی بر یک چارچوب مدون پداگوژیک/فنی توسط دانشجو-کارورزان دانشگاه فرهنگیان مازندران طراحی و در کلاسهای درس ارائه شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة حل مسئله اجتماعی استفاده شد که دادهها با تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نشان داد میانگین نمرات حل مسئله اجتماعی گروه آزمایش بهطور معناداری بالاتر از گروه کنترل بوده است (۰۰۱/۰>P)، همچنین دختران گروه آزمایش نسبت به پسران، عملکرد بهتری در حل مسئله اجتماعی پس از تجربه جلسات داستانگویی دیجیتال نشان دادند. نتایج: بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که داستانگویی دیجیتال با توجه به ظرفیتها و محبوبیت آن میان کودکان، نسل دیجیتال میتواند ابزاری مؤثر در محیطهای یادگیری، جهت تسهیل مهارتهای حل مسئله اجتماعی کودکان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابتدایی؛ اجتماعی؛ حل مسئله؛ داستانگویی؛ دیجیتال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Digital Storytelling on Improving the Social Problem Solving Skills of Primary School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
zainab gorzinmataee1؛ Fatemehzahra Rezaee2 | ||
1Farhangian University | ||
2Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Purpose: The objective of this study was to assess the impact of teaching social studies concepts through digital storytelling on the social problem-solving skills of elementary school students in Mazandaran. Methods: The research employed a quasi-experimental design with a pre-test-post-test structure and a control group. The statistical population of the study consisted of all primary school students in Mazandaran province. The sample size included 80 third-grade students. Among them, 39 students were assigned to the control group, while 41 students formed the experimental group who participated in 13 sessions focused on social concepts and skills, integrated with digital storytelling. Data collection involved a social problem-solving questionnaire, and covariance analysis was used for data analysis. Findings: The results revealed significantly higher average scores in social problem-solving for the experimental group compared to the control group (P < 0.001). Additionally, girls in the experimental group outperformed boys in solving social problems after digital storytelling sessions. Conclusion: Overall, digital storytelling emerges as an effective tool in learning environments for facilitating the social problem-solving skills of digitally native students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Digital, Elementary, Problem, Social, Solving, Storytelling | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |