
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,787 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,136 |
واکاوی مبانی فلسفی تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی ایران در منظومه فکری امامین انقلاب | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 1، دوره 10، ویژه نامه، مرداد 1403، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.16246.910 | ||
نویسندگان | ||
علی صحبت لو* 1؛ عین الله عابدی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشجوی رشته فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه شاهد تهران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: فلسفه تربیتمعلم به چیستی، چرایی و چگونگی تربیتمعلم نظر دارد و با سؤالهایی بنیادین، روبهرو است. هدف اصلی این پژوهش، واکاوی مبانی فلسفی تربیتمعلم در تراز جمهوری اسلامی ایران در منظومه فکری امامین انقلاب است. فلسفه تربیتمعلم در ایران به اندازه ارزش و حساسیتی که دارد موردتوجه قرار نگرفته است. فقدان فلسفه روشن در باب تربیتمعلم، یک خلأ محسوب میشود؛ لذا محور این پژوهش، فلسفه تربیتمعلم است. روشها: در این راستا، برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق از روش تحلیلی - استنباطی استفاده شده است. یافتهها: نتیجه یافتهها نشان داد که در منظومه فکری امامین انقلاب تربیتمعلم از جایگاه والایی برخوردار است. امام خمینی (ره) با دیدی همهجانبه و در ارتباط با کل هستی و جایگاه درخور انسان در این هستی که همان «خلیفهاللهی» است به موضوع تربیت مینگرد. ایشان به این نکته اشراف داشتهاند که راه تربیت انسان در نیل به کمال راستین، از راه هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی آنهم از منظر قرآن و اسلام میگذرد. در منظومه فکری امام خمینی (ره) فلسفه حاکم در تربیتمعلم، تربیتمعلمی که در مسیر قرب الهی است و در این مسیر از لحاظ اعتقادی و عبادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، علمی، عقلی و فناوری و زیباشناختی و هنری تربیت یافته است. در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) هم مبانی تربیت دربرگیرنده مبانی هستیشناسی با محوریت نگاه توحیدی، مبانی انسانشناسی با محوریت الهیبودن انسان و مبانی معرفتشناسی بر حضور الهی و ربوبیت الهی در نگاه حقایق هستی مبتنی است. نتیجهگیری: در گفتمان رهبر معظم انقلاب شکلگیری دولت اسلامی جوان و حزب الهی نیازمند تربیت افراد در تراز انقلاب اسلامی بوده که در این زمینه تربیتمعلم نقش اساسی و محوری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
"مبانی؛ تربیت معلم؛ امام خمینی؛ مقام معظم رهبری؛ تربیت" | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Philosophical Foundations of Teacher Training within the Context of the Islamic Republic of Iran, Based on the Intellectual System of the Imams of the Revolution | ||
نویسندگان [English] | ||
Ainullah Abedi2؛ | ||
2student of philosophy of education at Shahid University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The primary aim of this research is to examine the philosophical foundations of teacher training within the context of the Islamic Republic of Iran, grounded in the intellectual framework established by the Imams of the Revolution. Methods: In this regard, analytical-inferential method has been used to answer the research questions. Findings: The findings reveal that, within the intellectual framework of the Imams of the Revolution, teacher training holds a significant status. Imam Khomeini (RA) approaches education comprehensively, considering it in relation to the entirety of existence and humanity's rightful position within it as the "Divine Caliph." He emphasized that the path to human development and achieving true perfection is through understanding ontology, epistemology, and anthropology from the perspective of the Quran and Islam. In Imam Khomeini's intellectual system, the prevailing philosophy of teacher training aims to develop educators who seek closeness to God, enriched along this path in areas such as belief and worship, moral character, social and political awareness, as well as scientific, intellectual, technological, aesthetic, and artistic growth. Conclusion: In the intellectual framework of the Supreme Leader, the foundations of education are rooted in the principles of ontology, centered on monotheism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Fundamentals, teacher training, Imam Khomeini, Supreme Leader position, training" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 675 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |