
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,200 |
واکاوی ویژگی های الگوی قهرمان با رویکرد اسلامی در ادبیات کودکان دوره ابتدایی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 10، دوره 10، ویژه نامه، مرداد 1403، صفحه 177-196 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.16277.920 | ||
نویسندگان | ||
زهره موسی زاده* 1؛ منا فریدی خورشیدی2؛ طیبه پورمحمد3 | ||
1امام صادق (ع) پردیس خواهران | ||
2دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران | ||
3دانشگاه امام صادق علیه السلام | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: تربیت الگویی بهعنوان یک روش تربیتی کارآمد، به دلیل ضرورت عینیتداشتن الگوها بهمنظور ادراک بهتر در دوره کودکی، همواره موردتوجه پژوهشگران بوده است. هدف این پژوهش واکاوی ویژگیهای الگوی قهرمان با رویکرد اسلامی در ادبیات کودکان دوره ابتدایی بود. روشها: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و بهمنظور تحلیل یافتهها از روش تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه پژوهش شامل کتابهای حوزه ادبیات کودکان در رده سنی ب و ج و در سه زمینه معصومین (ع) و فرزندان ایشان، شهدای انقلاب اسلامی، اندیشمندان و چهرههای اسلامی در بازه سال 1399 تاکنون در نظر گرفته شد. فرآیند کدگذاری و طبقهبندی یافتهها در فرایند استخراج ویژگیهای الگوی قهرمان در ادبیات اسلامی کودکان دوره ابتدایی، در سه مرحله کدگذاری پایه، سازمان دهنده و فراگیر انجام گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد ویژگیهای الگوی قهرمان در جامعه مذکور بیانگر 13 ویژگی، شامل ارتباط و انس با خدا، ارتباط و انس با معصومین (ع)، جهاد در راه خدا، اخلاق حسنه، انسجام شخصیتی، روحیه علمی، احترام، امربهمعروف و نهی از منکر، یاریرسانی، مهربانی، ترجیح دیگران بر خود، توجه به جسم و تلاش اقتصادی بوده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که از نقاط قوت منابع موردبررسی در پرداختن به الگوی قهرمان، همسنخ بودن الگوها با انسان، توجه به الگوها در زمینههای مختلف رشد فردی، اجتماعی، معنوی، جسمانی است. همچنین از کاستیهای موجود در ادبیات کودکان، میتوان به کمتوجهی به رابطه انسان با طبیعت و الگوپردازی در این زمینه، بیان مستقیم صفات شخصیتی الگوها و ضعف در استفاده از روشهای تربیتی غیرمستقیم اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی قهرمان؛ اسوه؛ ادبیات کودکان؛ تعلیم و تربیت اسلامی؛ دوره ابتدایی | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Components of the Hero Model with an Islamic Approach in Primary School Children's Literature | ||
نویسندگان [English] | ||
zohreh moosazadeh1؛ Mona faridi khorshidy2؛ Tayebeh Pourmohammad3 | ||
1Imam sadeq univrsity | ||
2Imam sadeq university | ||
3دانشگاه امام صادق علیهالسلام | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Modeling education, as an effective educational method, has always attracted the interest of researchers due to the necessity for models to be tangible for better understanding during childhood. This research aims to analyze the components of the hero model with an Islamic approach in children's literature for primary school. Methods: The study is qualitative, using a descriptive-analytical method and employing content analysis. The research population includes children's literature books in the age categories B and C, covering three areas: the Infallibles (AS) and their descendants, martyrs of the Sacred Defense and defenders of the sanctuary, thinkers, and Islamic figures, from 2020 to the present. The process of coding and categorizing the components of the hero model in Islamic children's literature for primary education was carried out in three stages: basic, fundamental, and comprehensive coding. Findings: The findings indicate that the hero model's characteristics in the studied community included 13 features: connection and intimacy with God, connection and intimacy with the Infallibles (AS), jihad in the way of God, good ethics, personality integrity, scientific spirit, respect, enjoining good and forbidding evil, assistance, kindness, preferring others over oneself, attention to the body and economic effort. Conclusion: The research results show that the strengths of the examined resources in addressing the hero model included the similarity of the models with humans, attention to the models in various areas of individual, social, spiritual, and physical growth. Additionally, the literature's shortcomings include a lack of attention to the human-nature relationship and modeling in this area, direct expression of the models' personality traits, and weaknesses in using indirect educational methods. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hero model, model, children's literature, Islamic education, elementary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 164 |