تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,415 |
بررسی مقایسه ای تاثیر تدریس آزمایش محور و تدریس آموزش محور در تربیت معلمان خلاق در دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان سال تحصیلی95-96 | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 4، مهر 1395، صفحه 77-86 اصل مقاله (266.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریبا رمضانی ویشکی1؛ مصطفی پردلی* 2؛ علی مقیسه3 | ||
1مدرس گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی دبیری زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی کاشناسی دبیری زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 06 تیر 1396، تاریخ بازنگری: 25 تیر 1396، تاریخ پذیرش: 28 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به روش شبه آزمایشی، با نمونهایی به حجم 50 نفر از دانشجویان پسر استان تهران که به طور تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا شد. برای جمع آوری دادهها، از پس آزمون با روایی مورد قبول کارشناسان و پایایی 68% و چک لیست مشاهده فعالیتها با روایی قابل قبول کارشناسان وپایایی 98% استفاده گردید. چک لیستها توسط 4نفر از اساتید دورهی کارشناسی، با مدرک دکترای زیست شناسی در هر گروه تکمیل شد. دانشجومعلمان در دو گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند. یک گروه به شیوه آموزش محور گروه دیگر به شیوه آزمایش محور به مدت دو ماه آموزش دیدند. جهت کنترل متغیرهای مزاحم علاوه بر جایگزینی تصادفی، از یک استاد مشترک در هر دوگروه استفاده گردید. جهت تحلیل داده هااز آزمون یومن ـ ویتنی استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری در دانستنی ها ،مهارتها، نگرشها ،رضایتمندی، بین دانشجو معلمانی که با شیوهی آموزش محور آموزش دیده اند و انهایی که به شیوهی آزمایش محور آموزش دیده اند وجود داشته و فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان 95% مورد تأیید قرار گرفت. پس تدریس زیست شناسی به شیوهی آزمایش محور اثر بخش تر است | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس آموزش محور؛ تدریس آزمایش محور؛ دانشجو معلمان .دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the difference between teaching based on lab working and teaching based on concept and their affect on student-teachers in farhangian university 95-96 | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Fariba Ramezani Vishaki1؛ Mostafa Pordeli2؛ Ali Maghiseh3 | ||
1Farhangian University, Tehran,IRAN. | ||
2Farhangian University Student, Tehran,IRAN. | ||
3Farhangian University Student, Tehran,IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this research is to study "teaching based on concept" and "teaching based on laboratory and practical education " in license major in farhangian university . This investigation has been studying samples in amount of 50 people in tehran , which has been chosen coincidently . In order to collect data , atfer testing them with average approval of 68% by experts , we used check list to analyze their knowledge ,with average approval of 98%. Check list has been filled with 4 professor (phd in biology). Teacher-students was divided in 2 groups . One group has been taught based on concept and the other group has beed taught based on laboratory working for 2 month. In order to control changeable terms , in despite of choosing them coincidently , we used one of the professors for both of the groups . In order to Analyze data we used yomen-witney test . The result of the research showed that there is a big difference in knowledge, skills ,perspective and satisfaction between 2 groups of teacher-student , and theories of this study was 95% approved . Final result is teaching biology based on laboratory working is more effective | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: teaching based on lab working, teaching based on concept, student-teacher, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 381 |