
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,823 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,151 |
بررسی تحقق اهداف حیطه شناختی (دانشی) تربیتبدنی در دانشآموزان | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 6، فروردین 1403، صفحه 5-16 اصل مقاله (677.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2024.15137.1075 | ||
نویسندگان | ||
محمد طلابی1؛ جمال فاضلکلخوران2؛ علیرضا بابایی مزرعه نو* 3؛ فاطمه سادات طباطبایی4 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران | ||
3گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
4دبیر زبان انگلیسی آموزشگاههای شهر یزد. دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه ایلام. | ||
چکیده | ||
در این مقاله تحقق اهداف حیطۀ شناختی تربیتبدنی در دانشآموزان پسر مدارس متوسطة شهر یزد مورد بررسی قرارگرفتهاست. تحقیق از نوع تحقیقات میدانی و روش آن توصیفی است. با توجه به هدف پژوهش، ابزار اندازهگیری این پژوهش، آزمون چهارگزینهای محققساخته در رابطه با مطالب علمی در حوزة درس تربیتبدنی میباشد. روایی ابزار محققساخته از نوع روایی محتوایی با استفاده از نظر متخصصان و صاحبنظران مورد بررسی قرارگرفت و تأیید شد. پایایی آن با اجرا روی چهل دانشآموز با دو روش آلفای کرونباخ و دونیمه کردن (زوج و فرد) به ترتیب 81 /0 و 89/0 بهدست آمد. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان پسر مدارس متوسطة شهر یزد که بالغ بر 39387 نفر میباشند و نمونهای شامل 380 دانشآموز (200 دانشآموز دورة اول متوسطه و 180 نفر دانشآموز دورة دوم متوسطه) مطابق جدول کرجسی-مورگان انتخاب شدند. در نهایت نتایج حاصل از تحقیق نشان داد میانگین بهدستآمده بهطور معنیداری با میانگین آزمون اختلاف داشت 001/0 P< و 1/28-=(379)T. اندازۀ اثر (5/1-=d) اشاره به یک اثر زیاد دارد که هدف تکامل شناختی تربیتبدنی در دانشآموزان تحقق نیافته است؛ بنابراین، توصیه میشود که معلمان تربیتبدنی به هدف شناختی توجه بیشتری داشته باشند و در جهت آشنایی دانشآموزان با مطالب علمی (شناختی) تربیتبدنی عنایت ویژهای داشتهباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف شناختی"؛ تربیتبدنی"؛ دورةمتوسطه"؛ "؛ دانشآموزان" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examination of the Realization of Purposes of Cognitive (Knowledge) Domain of Physical Education in Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Tollabi1؛ Jamal Fazel Kalkhoran2؛ alireza babaei mazreno3؛ Fatemeh Sadat Tabatabaei4 | ||
1PhD Student in Motor Behavior, Department of Sport Sciences and Health, University of Tehran | ||
2Associate Professor, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran | ||
3Ministry of Education | ||
4English Language Teacher. PhD in TEFL, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
This study investigated the achievement of cognitive goals of physical education in high school students of Yazd city. The research was a field study with a descriptive method. The instrument for measuring the research variables was a four-option researcher-made test on scientific topics in the field of physical education. The content validity of the instrument was confirmed by the opinions of experts. The reliability estimate of the instrument was calculated by applying it to 40 students and using Cronbach's alpha and split-half (odd and even) methods, which were 0.81 and 0.89, respectively. The population consisted of 39387 high school male students in Yazd, and a sample of 380 students (200 junior high school students and 180 senior high school students) was selected based on the Morgan-Kerejcie table. The results showed that the cognitive goals of physical education were not achieved in high school male students. Therefore, it is suggested that trained teachers should pay more attention to the cognitive goals, and have a special interest in introducing students to the cognitive (knowledge) content of physical education | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive Goals, Physical Education, High School, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 109 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 224 |