
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
معرفی و اعتباریابی مقیاس اضطراب تدریس دانشجومعلمان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1403، صفحه 69-89 اصل مقاله (634.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.16237.1641 | ||
نویسندگان | ||
سید عدنان حسینی1؛ خلیل زندی* 2 | ||
1استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دانشجومعلمان عمدتاً در طول دوره تربیت معلم دچار اضطراب شده و نگرانیهایی درخصوص تدریس در مدارس دارند که میتواند عملکرد حرفهای آنها را در آینده تحت تأثیر قرار دهد. پایش اضطراب تدریس دانشجومعلمان و شناسایی عوامل مؤثر بر آن، در گرو دستیابی به ابزار معتبر سنجش اضطراب تدریس است؛ بنابراین، هدف از این پژوهش، تعیین ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه اضطراب تدریس هارت (1987) بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجومعلمان ورودی 1399، 1400 و 1401 پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان مشتمل بر 1364 نفر بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی سیستماتیک، نمونهای به حجم 275 نفر از میان آنها انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اضطراب تدریس دانشجومعلمان بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم، ضریب آلفای کرونباخ و آزمون t تک نمونهای صورت گرفت. یافتهها نشان داد که گزارههای پرسشنامه اضطراب تدریس، قابل تقلیل به چهار مؤلفه: اضطراب ارزشیابی شدن، اضطراب مسائل حرفهای و دانشآموزان، اضطراب کنترل کلاس و اضطراب الزامات فعالیت تدریس بود. پایایی کل پرسشنامه برابر با 927/0 بود و پایایی ابعاد پرسشنامه نیز در دامنه 66/0 تا 89/0 قرار داشت. درمجموع، نتایج، حاکی از تأیید روایی سازه و همسانی درونی پرسشنامه اضطراب تدریس هارت (1987) در نمونه ایرانی مورد مطالعه، البته با حذف دو گزاره بود. با عنایت به کمبود ابزار سنجش اختصاصی اضطراب تدریس در ایران، توصیه میشود در پژوهشهای بعدی از این مقیاس جهت بررسی این سازه در میان جامعه دانشجومعلمان و نیز معلمان ایرانی استفاده گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب تدریس؛ اضطراب ارزشیابی شدن؛ اضطراب کنترل کلاس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Introduction and Validation of Student Teachers' Teaching Anxiety Scale | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Adnan Hosseini1؛ Khalil Zandi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
During the teacher training period, student teachers are usually worried and anxious about teaching in schools, which could lower their professional performance in the future. Investigating their teaching anxiety and its antecedents depends on the valid and reliable tool for measuring teaching anxiety. The purpose of this research was to investigate the factorial structure and internal consistency of Hart's teaching anxiety questionnaire (1987). The employed research method was correlational-descriptive. The statistical population consisted of 1364 student teachers' from among whom a sample of 275 people were selected using systematic random sampling. The data collection tool was the student teachers' teaching anxiety questionnaire. Data analysis was done using first order and second order confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha coefficient and one-sample T-test. The findings showed that the items of the teaching anxiety questionnaire could be reduced to four components: anxiety of being evaluated, anxiety of professional issues and students, anxiety of class control, and anxiety of teaching activity requirements. The total reliability of the questionnaire was 0.927 and the reliability of the dimensions of the questionnaire were in the range of 0.66 to 0.89. In general, the results indicated the confirmation of the construct validity and internal consistency of Hart's (1987) teaching anxiety questionnaire in the studied Iranian sample although with the removal of two items. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching anxiety, Evaluation anxiety, Classroom control anxiety | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278 |