
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,200 |
تأثیر استفاده از نرم افزار جئوجبرا در یادگیری مباحث مثلثات ، توابع نمایی و لگاریتمی دانش آموزان پایه یازدهم تجربی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 3، شماره 2، دی 1402، صفحه 17-28 اصل مقاله (587.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.12565.1061 | ||
نویسنده | ||
داریوش نادری* | ||
Sarvabad | ||
چکیده | ||
محققان همواره به دنبال یافتن پاسخی برای حل مشکلات یادگیری و رفع کمبودها و نقصها در فرآیند تدریس و یادگیری بوده اند. به کارگیری تکنولوژی آموزشی در سطح مدارس باعث شده تا علاقه و انگیزه دانش آموزان در یادگیری بیشتر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی نرم افزار آموزشی جئوجبرا در تدریس مباحث مثلثات ، توابع نمایی و لگاریتمی ریاضی پایه یازدهم می باشد. برای این منظور چهار کلاس از پایه یازدهم تجربی از چهار دبیرستان شهرستان سروآباد که شامل دو دبیرستان دخترانه و دو دبیرستان پسرانه به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. ابتدا پیش آزمونی معلم ساخته جهت اندازه گیری دانش ریاضی دانش آموزان از کل آزمودنی ها گرفته شد سپس دو کلاس به عنوان گروه کنترل با استفاده از روش سنتی آموزش داده شد و دو کلاس دیگر به عنوان گروه آزمایش با استفاده از درسنامه هایی که در بستر نرم افزار جئوجبرا توسط محقق طراحی شده بود آموزش داده شدند. بعد از اتمام مراحل آموزش یک پس آزمون از هر گروه گرفته شد . نتایج حاصل از تحلیل آماری کوواریانس با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 26 نشان داد بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل رابطه معناداری وجود ندارد ولی بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش رابطه معناداری وجود دارد و تأثیرمثبت استفاده از نرم افزار جئوجبرا را بر یادگیری دانش آموزان نشان می داد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که کمک گرفتن از نرم افزارهای آموشی در فرایند تدریس می تواند در انتقال مفاهیم ریاضی بسیار کارآمد باشد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of using GeoGebra software in learning trigonometry, exponential and logarithmic functions of experimental 11th grade students | ||
نویسندگان [English] | ||
Dariush Naderi | ||
Secretary of Mathematics | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Researchers have always sought to find an answer to solve learning problems and to fix deficiencies and defects in the teaching and learning process. The use of educational technology at the school level has increased the interest and motivation of students in learning. The purpose of this research is to investigate the effectiveness of the GeoGebra math educational software in teaching trigonometry, exponential and logarithmic functions in the 11th grade of high school. For this purpose, four experimental 11th grade classes from four high schools in Sarovabad city, which included two high schools for girls and two high schools for boys, were selected as subjects. First, a teacher-made pre-test was taken to measure students' mathematical knowledge from all subjects, then two classes were taught as a control group using the traditional method, and two other classes were taught as the experimental group using the textbooks designed by the researcher in the GeoGebra software platform. After completing the training, a post-test was taken from each group. The results of the statistical analysis of covariance using SPSS software version 26 showed that there is no significant relationship between the pre-test and post-test scores of the control group, but there is a significant relationship between the pre-test and post-test scores of the experimental group, and it showed the positive effect of using GeoGebra software on students' learning. The results of this research show that taking help from educational software in the teaching process can be very efficient in transferring mathematical concepts. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |