
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,136 |
ارزیابی موانع پیش روی معلمین تربیت بدنی و ورزش در بکارگیری روش درسپژوهی در کلاسهای مجازی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 5، اسفند 1402، صفحه 167-182 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2024.16658.1106 | ||
نویسندگان | ||
محسن حلاجی* 1؛ مهدی محمودی یکتا2؛ محمدحسین قربانی3؛ مهران شاه حسینی4 | ||
1گروه آموزش تربیت بدنی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه علوم ورزشی دانشگاه غیردولتی - غیرانتفاعی ایوان کی، سمنان، ایران. | ||
3دانشآموخته مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
4، گروه علوم ورزشی، دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی ایوان کی، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: درسپژوهی یکی از ارکان توسعه حرفهای معلمان در آموزش و پرورش مدرن است و بهعنوان یکی از مؤثرترین و مهمترین روشها برای ارتقای سطح علمی و عملی معلمان و دانشآموزان شناخته میشود. هدف از تحقیق حاضر، ارزیابی موانع پیش روی معلمین تربیت بدنی و ورزش در بکارگیری درسپژوهی در مدارس استان سمنان بود. روشها: پژوهش حاضر به لحاظ روش کمی و از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی و تحلیل دادههای آن با مُدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمین تربیت بدنی و ورزش آموزش و پرورش در استان سمنان تشکیل داد(253 N=). نمونهگیری تحقیق بهصورت کلشمار انجام گرفت. در تحقیق حاضر پرسشنامه درسپژوهی هاکیو و همکاران (2018) مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمونهایی مثل کلموگروف اسمیرنوف، تی تک نمونهای و برای ساخت الگوی معادلات ساختاری متغیرهای تحقیق از نرم افزار پیالاس استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد موانع موجود در درسپژوهی معلمان تربیت بدنی و ورزش شامل ساختار سازمانی متمرکز، فرهنگ سازمانی ضعیف، سبک رهبری دستوری، کمیت و کیفیت پایین فناوری اطلاعات، فرایندهای داخلی، میزان اطلاعات و دانش ضعیف معلمان، عدم تعهد و نوع شخصیت معلمان میباشد. نتیجهگیری: تدوین سیاست یکپارچه و مدیریت هماهنگ در حوزة درسپژوهی مدارس باعث خواهد شد تا فضای مناسبتری برای استفاده از فرصتهای موجود فراهم شود. برای رفع موانع سازماندهی فرصتهای یادگیری، درسپژوهی میتواند به ویژه در برنامههای پرورش حرفهای معلمان جهت فراهمسازی امکان فعال بودن، خلاقیت، گفتگو، یادگیری و پژوهش مشارکتی مفید و موثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
درسپژوهی؛ کلاس مجازی؛ معلمین تربیت بدنی؛ معلمان ورزش؛ برنامه درسی تربیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment of the obstacles faced by Physical Educator in using the Lesson study in virtual classes | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Hallaji1؛ Mehdi Mahmoodi yekta2؛ Mohammad Hossien Ghorbani3؛ Mehran Shahoseyni4 | ||
1Department of Physical Education, Farhangian University,, Tehran, Iran. | ||
2Department of Sports Science, Non-Governmental - Non-Profit Eyvanekey University, Semnan, Iran. | ||
3Studied sports management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
4Sports Science Department, Non-Governmental-Non-Profit Eyvanekey University, Semnan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The purpose of the present research was to evaluate the obstacles faced by physical education and sports teachers in applying lesson study in schools in Semnan province. Methods: The research used quantitative methods, survey type, purpose, application, and data analysis with structural equation modeling. The statistical population of this research consisted of all physical education and sports teachers in Semnan province (N=253). Sampling of the research was done as a total number. Findings: The findings of the research showed that the obstacles in the lesson study of physical education and sports teachers include centralized organizational structure, weak organizational culture, directive leadership style, low quantity and quality of information technology, internal processes, the amount of information, and poor knowledge of teachers, lack of commitment and the type of personality of teachers. Formulating an integrated policy and coordinated management in school studies will provide a more suitable space for using the available opportunities. Conclusion: To remove the obstacles of organizing learning opportunities, lesson study can be helpful and practical, especially in the professional training programs of teachers, to provide the possibility of being active, creative, engaging in conversation, learning, and conducting collaborative research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lesson study, virtual classes, Physical Educator, physical education teacher, curriculum of physical education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |