
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,145 |
پیش بینی رفتارهای نوآورانه و توسعه حرفه ای معلمان براساس مولفه های رهبری تحول گرای مدیران | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1403، صفحه 155-173 اصل مقاله (728.73 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.16523.1676 | ||
نویسندگان | ||
فرشته چنگائی1؛ افشین افضلی* 2؛ محمود تعجبی3؛ فاطمه اسماعیلی سده4 | ||
1کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، پیشبینی رفتارهای نوآورانه و توسعه حرفهای معلمان بر اساس مؤلفههای رهبری تحولگرای مدیران بود. در این پژوهش از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری، شامل 1500 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهرستان خرمآباد در سال 1401-1400 که ۷۰۰ نفر مرد و ۸۰۰ نفر زن بودند؛ از این تعداد، 306 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مدیریت تحولگرا باس وآولیو (1997) و پرسشنامه رفتارهای نوآورانه کانتر (۱۹۹۸) و پرسشنامه توسعه حرفهای نوا (۲۰۰۸) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون همبستگی پیرسون پژوهش نشان داد که بین رهبری تحولگرا با رفتارهای نوآورانه و توسعه حرفه ای معلمان و مؤلفههای آن، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون گامبهگام، دو مؤلفه ملاحظات فردی و نفوذ آرمانی، از میان مؤلفه های رهبری تحولگرا، پیشبینیکننده مناسبی برای رفتارهای نوآورانه و دو مؤلفه انگیزش الهامبخش و ترغیب ذهنی، از میان مؤلفههای رهبری تحولگرا، پیشبینی کننده مناسبی برای توسعه حرفه ای معلمان هستند؛ .بر این اساس می توان نتیجه گرفت مدیر تحولگرا با داشتن ویژگی ملاحظات فردی، با توجه به تفاوتهای فردی معلمان، با دادن مسئولیتهای جدید و متناسب با نیازشان برای تجربههای جدید و نوآوری، میتواند معلمان را تحریک کند و در این راه نیز آنها را از هیچ نوع هدایت و حمایتی محروم نمیکند و با آنها رابطهای دوستانه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تحول گرا؛ رفتارهای نوآورانه؛ توسعه حرفهای؛ مدیران؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting Innovative Behaviors and Professional Development of Teachers Based on the Components of Transformational Leadership of Managers | ||
نویسندگان [English] | ||
Fereshteh Changaee1؛ afshin afzali2؛ Mahmood Taajobi3؛ Fatemeh Esmaeili Sedeh4 | ||
1MA. in Education and Improvement of Human Resources, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
4MA. in Educational Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to formulate a model for predicting innovative behaviors and professional development of teachers based on the transformational leadership components of managers. The study is a descriptive and correlational research. The statistical population includes elementary school teachers in Khorramabad city in 2021-2022 (N=1500 including 700 men and 800 women), from among whom, 306 people were selected as a sample using the Krejcie and Morgan table and based on stratified sampling method. To collect data, Bass and Olive's Transformational Management Questionnaire (1997), Kanter's Innovative Behavior Questionnaire (1998) and Nova's Professional Development Questionnaire (2008) were used. Data were analyzed using SPSS software, version 22, applying descriptive and inferential statistics methods. The results of the Pearson correlation test showed that there is a positive and significant relationship between transformational leadership and innovative behaviors and professional development of teachers and its components. According to the results of the step-by-step regression, among the components of transformational leadership, the two components of personal considerations and ideal influence are suitable predictors for innovative behaviors and, among the components of transformational leadership, the two components of inspirational motivation and mental persuasion are suitable predictors for the professional development of teachers. Consequently, a transformational manager, having the characteristic of individual consideration, and by taking into account the individual differences of teachers, and according to their needs for new experiences and innovation, gives them new responsibilities, can stimulate them and in this way does not deprive them of any kind of guidance and support, and has a friendly relationship with them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Innovative behaviors, professional development, transformational leadership, managers, teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 269 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235 |