
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
شناسایی عوامل مرتبط با اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی در محیط الکترونیکی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.3751 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا کرامتی1؛ فاطمه نارنجی ثانی* 2؛ جواد پورکریمی3؛ سعید روحانی4؛ یاسمن مبین رهنی5 | ||
1گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
3مدیریت و برنامه ریزی آموزشی | ||
4استادیار گروه مدیریت آموزشی فناوری اطلاعات دانشگاه تهران | ||
5دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مرتبط با اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی در محیط الکترونیکی میباشد. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری یافتهها، کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده است. بهمنظور گردآوری یافتهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و یافتههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوی موردبررسی قرارگرفته است. میدان پژوهش شامل کلیه متخصصان حوزه یادگیری مشارکتی و الکترونیکی که دارای تجارب زیسته در این زمینه بوده اند و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند درمجموع با 15 نفرمصاحبه صورت پذیرفت. بهمنظور بررسی میزان اعتبار پژوهش از روش توافق بین دو کدگذار ( که با مقدار کاپا 87/ )مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 14 مقوله شده که در قالب 3 مؤلفه دستهبندیگردید. مؤلفههای اصلی شامل: عوامل مرتبط با مدرس، یادگیرنده و دانشگاه (بهعنوان یکنهاد) و مقولههای شناساییشده عبارتاند از: فرهنگ اجرای رویکرد مشارکتی در محیط الکترونیکی، تأمین منابع مالی موردنیاز برای اجرای رویکرد مشارکتی ، توانمندسازی سرمایههای انسانی برای محیط الکترونیکی، تأمین فناوریهای مرتبط با اجرای رویکرد مشارکتی در محیط الکترونیکی، وجود نظام پشتیبانی در محیط الکترونیکی، پذیرش مسئولیت یادگیری توسط یادگیرندگان، وجود باورهای انگیزشی یادگیرندگان، وجود توانایی خلاقیت و حل مسئله در یادگیرندگان، وجود باورهای مثبت به یادگیری مشارکتی در یادگیرندگان، تسلط یادگیرندگان به ابزارهای فناورانه بهمنظور اجرای یادگیری مشارکتی در محیط الکترونیکی، تسلط مدرسان بر دانش تخصصی، ویژگیهای روانشناختی مدرسان متناسب با محیط الکترونیکی، آشنایی مدرسان با الزامات طراحی و پیادهسازی رویکرد مشارکتی در محیط الکترونیکی و درنهایت راهبری کلاس درس با رویکرد مشارکتی در محیط الکترونیکی. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد یادگیری مشارکتی؛ محیط یادگیری الکترونیکی؛ نظام آموزش عالی؛ پدیدارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify the related factors to the implementation of a collaborative learning approach in the e- environment | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad reza keramati1؛ fatemeh narenji thani2؛ javad pourkarimi3؛ saeed rouhani4؛ yasaman mobinrahni5 | ||
1هیات علمی دانشگاه تهران | ||
2faculty member, university of tehran | ||
3faculty member university Tehran | ||
4faculty member university Tehran | ||
5phd student university tehran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to identify factors related to the implementation of the collaborative approach in the electronic environment. The data from this study was extracted using a qualitative approach (phenomenological method) and a partially structured interview tool, and the data were analyzed using a coding method. The sample for this study was intentional, and 15 experts participated in the study. To test for validity, face validity was used, and to test reliability, the two-researcher cognitive fit index was used. The results of the analysis made it possible to identify 14 categories and three main components. Identified categories: university culture, financial resources, human resources, information and communication technologies, support system, taking responsibility for learning, motivational beliefs, creativity and problem solving, beliefs about collaborative learning, having technological tools in an e-learning environment, having specialized knowledge. Psychological features, features of a participatory approach, and classroom management in the electronic environment have been divided into three main components: teacher-related factors, student-related factors, and university-related factors. Based on the findings, this study presented proposals for higher education institutions and decision-makers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
collaborative learning approach, e-learning environment, Higher education, phenomenology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 |