
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,145 |
تدوین الگوی برنامه درسی مهارت های زندگی برمبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی وارسازی در دوره ابتدایی: یک مطالعه کیفی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.3755 | ||
نویسندگان | ||
منا مهدی زاده اشرفی1؛ لادن سلیمی* 2؛ سیده عصمت رسولی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سارس، ساری، ایران. | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی برنامه درسی مهارت های زندگی با رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی وارسازی در دوره ابتدایی بوده است. با توجه به هدف پژوهش تحقیق حاضر کاربردی و از نوع کیفی بود. مشارکت کنندگان این پژوهش شامل متخصصان برنامه ریزی درسی در کشور ایران بوده اند که در زمینه برنامه درسی مهارت های زندگی و رویکرد بازی وارسازی اطلاعات لازم را داشته اند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن معیار اشباع نظری به تعداد 15 نفر انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش به شیوه ی تحلیل مضمون بود و یافته ها در قالب شبکه ی مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر، دسته بندی و سازماندهی شدند. جهت 1اعتباریابی الگو، نظر 15 نفر از متخصـصان تعلـیم و تربیت در حوزه ی برنامه ریزی درسی با استفاده از یک پرسشنامه بسته و باز پاسخ مورد مطالعه قـرار گرفـت و طبق نظر آن ها الگوی پیشنهادی از همخوانی و سازگاری درونی در بین مؤلفه هـا برخـوردار بوده والگوی مناسبی می باشد. یافته های پژوهش بیانگر این بود که برنامه ی درسی موردِنظر شامل مضمون فراگیر(هدف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی) ، اهداف شامل 7 مضمون سازمان دهنده، محتوا شامل 9 مضمون سازمان دهنده که هر کدام از این مضامین نیز دارای سطوح و مضامین پایه متنوعی هستند که می توانند برای تدوین برنامه درسی مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد بازی وارسازی در مقطع ابتدایی بکار آیند . | ||
کلیدواژهها | ||
مدل؛ برنامه درسی؛ مهارت های زندگی؛ بازی وارسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing a Life Skills Curriculum Model Based on an Elementary Game-Based Learning Approach In elementary school: A Qualitative Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Mona Mehdizadeh Ashrafi1؛ Ladan Salimi2؛ esmat rasoli3 | ||
1PH.D Curriculum Department of Curriculum Planning, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran. | ||
2Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran. | ||
3Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad university, Sari Branch, Sari, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to develop a life skills curriculum model based on a learning approach based on playmaking in elementary school. This Study was an applied and qualitative research. Participants in this study included curriculum planning specialists in Iran who had the necessary information in the field of life skills curriculum and game-making approach, using purposive sampling method and considering the theoretical saturation criterion of 15 People selected. Semi-structured interviews were used to collect data. The method of data analysis in this study was thematic analysis and the findings were categorized and organized in the form of a network of basic, organizing and comprehensive themes. In order to validate the model, the opinion of 15 education specialists in the field of curriculum planning was studied using a closed and open questionnaire. It is suitable. Findings indicated that the curriculum includes comprehensive themes (purpose, content, teaching method, evaluation), objectives including 7 organizing themes, content including 9 organizing themes, each of which has levels and basic themes. There are a variety that can be used to develop a life skills curriculum based on the elementary game approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Model, Curriculum, Life Skills, Game-Based Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 226 |