
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,202 |
آسیب شناسی نظام رتبه بندی معلمان بر اساس الگوی سه شاخگی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.3756 | ||
نویسندگان | ||
زهرا عزیزی تراب* 1؛ بهناز مهاجران2؛ محمد حسنی3 | ||
1مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه | ||
2علوم تربیتی، هیات علمی، دانشیار ، مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3علوم تربیتی، هیات علمی، استاد ، مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش آسیب شناسی نظام رتبه بندی معلمان بر اساس الگوی سه شاخگی (آسیب های رفتاری، زمینه ای و ساختاری) است. این پژوهش از نظر نوع تحقیق، کاربردی و به لحاظ روش پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) می باشد. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته با معلمان مشمول نظام رتبه بندی، مدیران مدارس و نظرسنجی از کارشناسان برای گردآوری داده ها استفاده شد. نمونه آماری به تعداد 15 نفر از معلمان، مدیران مدارس و کارشناسان تا رسیدن به اشباع نظری به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه معلمین مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهر تهران به تعداد 46351 نفر بود که از بین آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 381 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند . در بخش کیفی از روش کلایزی برای تحلیل مصاحبه ها استفاده شد و با استفاده از نرم افزار ATLAS. ti، الگوی مفهومی پژوهش ترسیم شد. نتایج نشان داد که مهم ترین آسیب های نظام رتبه بندی معلمان، در بعد ساختاری شامل زیرساخت های نامناسب، آزمون های غیراستاندارد ؛ در بعد رفتاری شامل بهزیستی روانشناختی پایین معلمان و نگرش نامناسب؛ و در بعد زمینه ای شامل ناتوانی نظام تصمیم گیری و آسیب های فرهنگی، می باشند . | ||
کلیدواژهها | ||
نظام رتبه بندی معلمان؛ آسیب های ساختاری؛ آسیب های رفتاری؛ آسیب های زمینه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of teacher rating system based on three-dimensional model | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra Azizitorab1؛ Behnaz Mohajeran2؛ Mohammad Hassani3 | ||
1Educational management, faculty of literature, urmia university | ||
2Educational Sciences, Faculty, Associate Professor, Educational Management, Faculty of Literature ,Urmia University, Urmia, Iran | ||
3Educational Sciences, Faculty, Professor, Educational Management, Faculty of Literature, Urmia University, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was pathology of teachers' rating system based on three- dimensional model (behavioral, contextal and structural damages). This research is applied in terms of research type and mixed (qualitative-quantitative) in terms of research methodology. In the qualitative section, semi-structured interviews with teachers included in the ranking system, school administrators and surveys of experts were used for data collection. The statistical sample consisted of 15 teachers, school administrators and experts until theoretical saturation was achieved by purposeful sampling method. In the quantitative section of the statistical population, 46,351 teachers of elementary, first and second grades of Tehran. That among them with using Krejcie snd Morgan table 381 people were selected by multi-stage cluster sampling method. In the qualitative section, Colaysy's method was used to analyze the interviews using ATLAS.Ti software. the conceptual model of the research was drawn.The results showed that the most important disadvantages of the teacher ranking system are, in the structural dimension, including inappropriate infrastructure, non-standard tests; Behavioral dimension includes low psychological well-being of teachers and inappropriate attitude; In the context, they include the inability of the decision-making system and cultural damages . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teacher rating system, structural damages, behavioral damages, contextal damages | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 |