| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,852 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,705,073 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,723,394 |
واکاوی کارکردهای مناسب و نامناسب کرونا در آموزش و پرورش ایران از منظر جامعه شناسی : یک مطالعه آمیخته | ||
| مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1403 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.16040.4408 | ||
| نویسنده | ||
| سیدجواد حسینی* | ||
| دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد | ||
| چکیده | ||
| مطالعه حاضر به بررسی ابعاد جامعهشناختی زیستبوم کرونا و کارکردهای مناسب و نامناسب آن در نظام آموزش و پرورش ایران میپردازد. این پژوهش با روش آمیخته اکتشافی ـ متوالی و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، حجم نمونه ۱۰ نفر از اعضای شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، شورای راهبردی شبکه شاد، شورای راهبردی اجرایی سازی سند تحول بنیادین و شورای راهبردی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بودند که به نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، حجم نمونه، ۹۱ نفر از مدیران ادارات کل، ۱۷۵ نفر از مدیران مدارس، ۶۷۶ نفر از معلمان و دانشجو معلمان و ۲۸۳ نفر از دانشآموزان بودند که با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاجبه گروه کانونی و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری به وسیلهی نرمافزار MAXQDA و در بخش کمی از نرم افزار SPSS و از تکنیکهای آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و میانگین استفاده گردید. یافتهها حاکی از این بود که شرایط آموزش و پرورش در زیستبوم کرونا وضعیتی است که دارای کارکردهای نامناسب در ابعاد آموزشی، جسمی، روانی و اجتماعی است، اما دارای کارکردهای پنهان مناسب مانند آموزش فناورانه، افزایش منزلت معلمان و زمینهای برای مدرسهمحوری است. واژههای کلیدی: آموزش و پرورش، روش آمیخته، زیست بوم کرونا، کارکردهای مناسب و نامناسب | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش و پرورش؛ روش آمیخته؛ زیست بوم کرونا؛ کارکردهای مناسب؛ کارکردهای نامناسب | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Analyzing the appropriate and inappropriate functions of Corona in Iran's education from a sociological perspective: a mixed study | ||
| نویسندگان [English] | ||
| seyed javad hosseini | ||
| Farhangian University Of Mashhad | ||
| چکیده [English] | ||
| مطالعه حاضر به بررسی ابعاد جامعهشناختی زیستبوم کرونا و کارکردهای مناسب و نامناسب آن در نظام آموزش و پرورش ایران میپردازد. این پژوهش با روش آمیخته اکتشافی ـ متوالی انجام شده است. در بخش کیفی، حجم نمونه ۱۰ نفر از اعضای شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، بودند که به نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی، حجم نمونه، ۹۱ نفر از مدیران ادارات کل، ۱۷۵ نفر از مدیران مدارس، ۶۷۶ نفر از معلمان و دانشجو معلمان و ۲۸۳ نفر از دانشآموزان بودند که با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاجبه گروه کانونی و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای مضمونی با استفاده از کدگذاری به وسیلهی نرمافزار MAXQDA و در بخش کمی از نرم افزار SPSS و از تکنیکهای آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و میانگین استفاده گردید. یافتهها حاکی از این بود که شرایط آموزش و پرورش در زیستبوم کرونا وضعیتی است که دارای کارکردهای نامناسب در ابعاد آموزشی، جسمی، روانی و اجتماعی است، اما دارای کارکردهای پنهان مناسب مانند آموزش فناورانه، افزایش منزلت معلمان و زمینهای برای مدرسهمحوری است. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| education, mixed method, corona ecosystem, appropriate functions, inappropriate functions | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 |
||