
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,816 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,149 |
عوامل موثر بر اثربخشی آموزش کارورزی دانشجومعلمان رشته ابتدایی دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.13429.3918 | ||
نویسندگان | ||
امیر هوشنگ رهبر1؛ محمد نوریان* 2؛ محمد رضا شاه ابادی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد، واحد تهران جنوب،تهران، ایران | ||
2دانشیار،گروه علوم تربیتی و روان شناسی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران(نویسنده مسئول) | ||
3عضو هیات علمیاستادیار، گروه علوم تربیتی وروان شناسی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش کارورزی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان بود. این تحقیق که از نظر هدف کاربردی بود، به روش کیفی با رویکرد سنتزپژوهی انجام شد. در این راستا برای بررسی پیشینه پژوهش و گردآوری دادهها با توجه به اهداف، از مقالهها، پایاننامههای ارشد و دکتری داخلی و خارجی (از سال 1370 تا 1400) استفاده گردید. واژگان مورد استفاده کارورزی، آموزش کارورزی و اثربخشی آموزش بود که ابتدا براساس معیار ورود 411 پژوهش شناسایی ولی براساس معیار خروج 381 مورد از آنها کنار گذاشته شد و در نهایت 30 پژوهش برای تحلیل نهایی از طریق نرمافزار NVivo10 برگزیده شد. یافتههای تحقیق منجر به شناسایی پنج درونمایه «انسانی»، «برنامه درسی و آموزشی»، «محیط یادگیری»، «فرهنگی و اجتماعی» و «پژوهشی» شد بهطوریکه درونمایه «انسانی» شامل کارورز، مدیر گروه، استاد راهنما، معلم راهنما و مدیر مدرسه؛ درونمایه «برنامه درسی و آموزش» متشکل از هدفها، محتوا، طراحی آموزشی، فرایند آموزش و ارزشیابی؛ درونمایه «محیط یادگیری» دربرگیرنده دانشگاه، مدرسه و کلاس درس؛ درونمایه «فرهنگی و اجتماعی» شامل تشریک مساعی، ارتباطات حرفهای، سپاسگزاری و اشتراکگذاری دانش؛ درونمایه «پژوهشی» متشکل از روایتپژوهی، اقدامپژوهی و درسپژوهی میباشد. اثربخشی آموزش مستلزم توجه به درونمایههای پنجگانه و بیست طبقه مطرح شده میباشد. لذا به سیاستگذاران، برنامهریزان و دستاندرکاران کارورزی در دانشگاه فرهنگیان توصیه میشود که با بهرهگیری از الگوی ارائه شده تمام ابعاد و مولفههای اثربخشی آموزش کارورزی را بهطور همزمان در دستور کار خود قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجومعلمان؛ دانشگاه فرهنگیان؛ رشته ابتدایی؛ کارورزی؛ اثربخشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors affecting the effectiveness of internship training for elementary school student teachers of Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir houshang Rahbar1؛ mohammad noorian2؛ mohammad reza shah abadi3 | ||
1PhD student in educational management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
2Associate professor at Islamic AzAssociate Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, South Tehran Branch, Tehran Islamic Azad University, Iran (corresponding author)ad University | ||
3Member of the faculty of Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to identify the factors affecting the effectiveness of teacher-student training at Farhangian University. This research, which was applied in terms of purpose, was performed qualitatively with a synthesis research approach. In this regard, articles, master's and doctoral dissertations of inside and outside of the country (from 1991 to 1400) were used to review the research background and data collection according to the objectives. The terms used were internship, internship training, and training effectiveness. At first, 411 studies were identified based on the inclusion criteria, but 381 were excluded based on the exclusion criteria, and finally, 30 studies were selected for final analysis through NVivo10 software. The research findings led to the identification of five themes: "human", "curriculum", "learning environment", "cultural and social" and "research" so that the "human" themes include intern, group manager, university supervisor, cooperating teacher, and headmaster; The theme of the "curriculum and training" consists of objectives, content, instructional design, teaching process, and evaluation; The theme of "learning environment" includes university, school, and classroom; "Cultural and social" themes include collaboration, professional communication, gratitude, and knowledge sharing; The theme of "research" consists of narrative research, action research, and lesson study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian University, internship, synthesis research, Teacher-Students, Effectiveness | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 335 |