
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,813 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,147 |
مفهومپردازی «اسارت در دام دانش» در معلمان ابتدایی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 32، تیر 1403، صفحه 1-21 اصل مقاله (919.96 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.15693.1595 | ||
نویسندگان | ||
مهدی نامداری پژمان* 1؛ فرشید ادوای2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، 0009000182743542 | ||
2کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، وزارت آموزشوپرورش، تهران، ایران، 000900026226942X | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: باورهای معلم نسبت به دانش، مهارت و نگرش خود، یکی از پدیدههای موردتوجه تربیتپژوهان است که اگر درست شکل نگیرد، منجر به پدیدههایی مانند «اسارت در دام دانش» میشود. شکلگیری و تشدید «اسارت در دام دانش» در بین معلمان، بویژه معلمان دوره ابتدایی، میتواند اثرات جبرانناپذیری بر کیفیت یادگیری دانش آموزان و یاددهی معلمان در مدارس داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف توصیف ماهیت پدیده «اسارت در دام دانش» در فرایند یاددهی و یادگیری، علل شکلگیری و پیامدهای آن انجام شد. روشها: روش پژوهش از نظر رویکرد، کیفی و از نظر روش، از نوع پدیدارشناسی بود. به منظور دستیابی به اطلاعات، از روش نمونهگیری شبکهای، تا رسیدن به حد اشباع نظری، استفاده شد. به همین منظور، 18 نفر از مدیران، معلمان و خبرگان مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی و تحلیل محتوای متون مصاحبهها انجام شد. یافتهها: پس از فرایند کدگذاری، مضامین مرتبط به ویژگیها (رفتاری، کلامی/گفتاری، ذهنی و آموزشی)، عوامل و شرایط (فردی، محیطی، اقتصادی، برنامهریزی و سیاستگذاریها) و پیامدها (دانشآموز، معلم و سازمانی) «اسارت در دام دانش» استخراج شد. نتیجهگیری: شرایط، عوامل و زمینههای شکلگیری، بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر جهتدهی چنین رفتارهایی، اثرگذار است. شناسایی این عوامل و برنامهریزی جهت پیشگیری و اصلاح چنین شناخت و برداشتی، از ضروریات نظام آموزش و پرورش است. شناخت این سازه مهم، در نوع تربیت معلمان و نیز نگهداشت و ارتقای ایشان امری ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسارت در دام دانش؛ شناخت معلم؛ هماهنگی شناختی؛ سکون حرفهای؛ تعالی معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptualization of "Captivity in the Trap of Knowledge" in Primary Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Namdari pejman1؛ Farshid Edvay2 | ||
1Department of Educational Administration, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran 0009000182743542 | ||
2M.A. in Educational Administration, Ministry of Education, Tehran, Iran, 000900026226942X | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: A teacher's beliefs about his knowledge, skill and attitude is one of the phenomena that researchers are concerned about. If these beliefs are formed incorrectly, they might result in the "captivity in trap of knowledge". The formation and intensification of the "captivity in trap of knowledge" among teachers, especially elementary school teachers, can have an irreparable effect on the quality of students’ learning and teachers' teaching in schools. Methods: The current research was conducted with the aim of describing the nature of the phenomenon of the "captivity in the trap of knowledge" in the teaching process and its results, causes of its formation, and its messages. The research method was qualitative in terms of approach and phenomenological in terms of method. In order to obtain information, the network sampling method was used until reaching the theoretical saturation limit. For this purpose, 18 managers, teachers and elites were subjected to semi-structured interviews. Content analysis of the interviews and Colaizzi's seven-step method were used for data analysis. Findings: After the coding process, topics related to the characteristics (behavioral, verbal/speech, mental and educational), factors and conditions (individual, environmental, economic, planning and policies) and consequences (student, teacher and organization) of the "captivity in the trap of knowledge" were extracted. Conclusion: Identifying of the conditions, factors and contexts of formation, which directly and indirectly affect the direction of such behaviors, and planning for the prevention and correction of such knowledge and perception is one of the necessities of the education system. Knowing this important construct is essential in the type of teacher training as well as their maintenance and promotion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Captivity in Trap of Knowledge, Teacher Cognition, Cognitive Coordination, Professional Stagnation, Teacher Excellence | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 311 |