
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,231 |
رابطه سبکهای دلبستگی و انگیزش پیشرفت با سطح عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 3، شماره 2، دی 1402، صفحه 29-43 اصل مقاله (622.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.16058.1081 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه شمس* 1؛ پروین کدیور2؛ محمد جعفر جوادی3 | ||
1گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: با توجه به اهمیت نقش ریاضی در ابعاد مختلف زندگی اهمیت و ضرورت بررسی و تحقیق علمی در مورد عوامل تأثیر گذار بر میزان پیشرفت تحصیلی ریاضی در بین دانش آموزان قابل توجیه است لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و انگیزش پیشرفت با سطح عملکرد دانش آموزان در درس ریاضی انجام شد. روشها: روش پژوهشی از لحاظ هدف کاربردی و بر مبنای گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی است که با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه دوم شهر مهاباد است که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول تحصیل هستند تعداد نمونه 200 نفر بودند که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدهاند . تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار PLS انجام شد. یافتهها: نتایج بیانگر آن است که از بین سبکهای دلبستگی، دلبستگی ایمن رابطه معنادار و مثبتی با عملکرد دانش آموزان در درس ریاضی دارد نتیجهگیری: بنابراین اثر متغیرهای دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی بر عملکرد ریاضی معنادار به دست نیامد در مورد سهم هر یک از دو متغیر ملاک در پیش بینی متغیر عملکرد ریاضی مشخص شد که انگیزش پیشرفت سهم بیشتری نسبت به سبکهای دلسبتگی در پیش بینی عملکرد ریاضی داشت. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between attachment styles and achievement motivation with the performance level of students in mathematics | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzaneh Shams1؛ Parvin Kadivar2؛ Mohammad jafar javadi3 | ||
1Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran | ||
2Professor, Department of Educational Psychology, Khwarazmi University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and objectives: Considering the importance of the role of mathematics in different dimensions of life, the importance and necessity of scientific investigation and research on the factors affecting the level of academic progress in mathematics among students can be justified, so this research aims to investigate the relationship between attachment styles and motivation to progress. It was done with the level of students' performance in mathematics. Methods: The research method is applied in terms of purpose and based on the collection of descriptive survey data, which was carried out using the structural equation model. The statistical population of this research is all female students of the 10th grade of the second secondary school in Mahabad city who are studying in the academic year of 1401-1400. The sample number was 200 people who were selected by multi-stage cluster sampling method. Data analysis was done using structural equation model in PLS software. Findings: The results indicate that among the attachment styles, secure attachment has a significant and positive relationship with students' performance in math lessons. Conclusion: Therefore, the effect of ambivalent and avoidant attachment variables on math performance was not significant regarding the contribution of each of the two variables. Criterion in predicting math performance variable, it was found that achievement motivation contributed more than attachment styles in predicting math performance. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 101 |