
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,823 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,151 |
تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دورهی ابتدایی پایههای چهارم تا ششم بر اساس مولفههای تابآوری | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، خرداد 1403، صفحه 45-70 اصل مقاله (546.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.15820.1183 | ||
نویسندگان | ||
مظهر بابائی* 1؛ کوثر زینلی2 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2گروه آموزشی علوم تربیتیف دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی ابتدایی از منظر مولفههای تابآوری بود. میدان پژوهش، شامل کتب مطالعات اجتماعی پایههای چهارم تا ششم ابتدایی در سال تحصیلی1401_1402 بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا کمی و واحد تحلیل، مضمون و بند در نظر گرفته شد. برای این کار، ابتدا از مطالعه متون مرتبط در حوزهی تابآوری و مشورت با 4 نفر از اساتید گروه جامعهشناسی و روانشناسی، 5 زیرمولفه شامل: همدلی و حمایت از سوی دیگران، امیدواری، مهارت حل مسئله، نگاه واقعبینانه و کنترل احساس، استخراج شد. سپس کمیت این مؤلفهها به همان ترتیب در کتاب مذکور به صورت جداگانه احصاء شد. یافتهها نشان داد که در کتاب مطالعات اجتماعی چهارم،3 بند به مؤلفهی همدلی و حمایت از سوی دیگران و 3 بند به مؤلفهی مهارت حل مسئله، پرداخته است. در کتاب مطالعات پنجم،9 بند به مؤلفهی همدلی و حمایت از سوی دیگران و 2 بند به مؤلفهی کنترل احساس پرداخته است .در کتاب مطالعات اجتماعی ششم، ۴بند به مؤلفهی همدلی و حمایت از سوی دیگران و همدلی. 1 بند به مؤلفهی امیدواری و 21 بند به مهارت حل مسئله پرداخته است. در مجموع در کتاب پایه چهارم، 6 بند، در پایه پنجم، 11بند و در پایه ششم، 22بند به مفهوم تاب آوری پرداخته است. در نتیجه، میتوان گفت در کتب مطالعات اجتماعی پایههای چهارم و پنجم و ششم ابتدایی، به صورت پراکنده، ناقص و بدون کاربست عملی، به مضمون تاب آوری و زیر مولفه های آن پرداخته شده. لذا جا دارد این مبحث عمیقتر طرح شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
jحلیل محتوا؛ تابآوری؛ کتب مطالعات اجتماعی؛ دوره ابتدایی؛ زیرمولفهها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the content of the social studies book of the fourth to sixth grades based on resilience components | ||
نویسندگان [English] | ||
Mazhar Babaee1؛ kosar Zeinali2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to analyze the content of elementary social studies books from the perspective of resilience components. The field of research included social studies books for the fourth to sixth grades in the academic year 1401-1402. The research method was a descriptive type of quantitative content analysis and the unit of analysis was the theme and paragraph. For this purpose, first of all, 5 sub-components including: empathy and support from others, hope, problem solving skills, realistic view and emotional control were extracted from the study of related texts in the field of resilience and consultation with 4 professors of sociology and psychology department. Then the quantity of these components was counted separately in the same order in the mentioned book. The findings showed that in the fourth social studies book, 3 paragraphs deal with the component of empathy and support from others and 3 paragraphs with the component of problem solving skills. In the fifth book of studies, 9 paragraphs deal with the component of empathy and support from others and 2 paragraphs with the component of emotional control. In the sixth book of social studies, 4 paragraphs deal with the component of . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
content analysis, resilience, social studies books, elementary school, sub-components | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 379 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 185 |