
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,145 |
بازنمایی اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان در کتابهای درسی جامعهشناسی متوسطه دوم و مقایسه آن با سرفصل دروس رشته آموزش علوم اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 20، شهریور 1403، صفحه 53-74 اصل مقاله (618.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2024.15758.1180 | ||
نویسندگان | ||
محمدرحیم صفری* ؛ علیرضا حیدری | ||
گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: کتابهای درسی جامعهشناسی متوسطه دوم از دو نوع اندیشمند بحث کردهاند: یکی جامعهشناسان و دیگر متفکران مسلمان. این پژوهش به بازنمایی اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان در این کتابها پرداخته و آن را با سرفصل دروس رشته آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان مقایسه کرده است و به این سؤال پاسخ دهد که برنامه درسی این رشته، دانشجومعلم را به چه میزان برای تدریس این دروس مهیا میکند. روشها: جامعه آماری موردمطالعه، کتابهای جامعهشناسی متوسطه دوم در سال 1401 و سرفصل دروس این رشته است. روش مطالعه، اسنادی، تکنیک جمع آوری دادهها، تحلیل محتوای مضمونی بوده و جهت کدگذاری و تحلیل دادههای جمع آوری شده در کتاب درسی و سرفصلها، از نرمافزار مکسکیودا ۲۰ استفاده شده است. جهت اعتبار و پایایی پژوهش، 2نفر از صاحب نظران این حوزه، دوباره کدگذاری و تحلیل یافتهها را انجامدادهاند و سپس اجماع حاصل شده است. یافتهها: این پژوهش نشان میدهد که از 12متفکر مسلمانی که کتابهای درسی به اندیشههای اجتماعی آنها پرداختهاند دانشجو-معلمان در طول دوره چهارساله تحصیل در این دانشگاه، در بهترین شرایط میتوانند اندیشههای اجتماعی 4نفر از این متفکران را فرابگیرند. بهعبارتدیگر به اندیشههای اجتماعی 8نفر از متفکران مورد توجه در کتابهای درسی پرداخته نخواهندشد و لذا یادگیری اتفاق نخواهدافتاد. نتیجهگیری: در سرفصل دروس این رشته، در ارتباط با موضوع موردمطالعه، با برنامه درسی پوچ مواجه هستیم؛ لذا ضرورت دارد یا سرفصل دروس رشته یا محتوای کتابهای درسی مورد بازنگری قرار گیرد تا دانشجو-معلم پس از دانشآموختگی با آمادگی حرفهای لازم در کلاسهای درس در آموزشوپرورش حضور یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان؛ سرفصل دروس رشته آموزش علوم اجتماعی؛ کتابهای درسی جامعهشناسی متوسطه دوم؛ دانشگاه فرهنگیان؛ برنامهریزی درسی پوچ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of the social thought of Muslim thinkers in Senior high school sociology textbooks and comparing it with the headings of social science education courses in Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadrahim safari؛ alireza heidari | ||
Department of Social Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Senior high school sociology textbooks have discussed 2 types of thinkers: sociologists and Muslim thinkers. This research deals with the representation of the social thought of these thinkers in these books and compares it with the headings of the social science education courses at Farhangian university and answers the question that to what extent the curriculum of this course prepares the student-teacher to teach this Provides lessons. Methods: The statistical population of this study is the Senior high school sociology textbooks and the subject of the courses of this field. The study method was documentary, data collection technique, content analysis, and MaxQuda 20 software was used for data coding and analysis. For the validity and reliability of the research, 2 experts in this field re-coded and analyzed the findings and then a consensus was reached. Findings: This research shows that out of the 12 Muslim thinkers who are discussed in these books, students-teachers in this university can learn the social thoughts of 4 of these thinkers, in the best conditions. Conclusion: In the heading of the courses of this field, in relation to the subject under study, we are faced with an null curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social thought of Muslim thinkers, Headlines of social science education courses, Senior high school sociology textbooks, Farhangian University, Null curriculum | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 243 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |